Saunders Terrell

b. October 24th, 1911 in Greensboro (Georgia)

d. March 11th, 1986 in Mineola (New York)

COMPLETE RECORDED WORKS vol.1

Document

December 1938 - 1945

Fils de Reuben Terrell et de Mossiline Smith, il apprend l'harmonica avec son père, un fermier. Aveugle dès l'adolescence, Sonny ne peut plus travailler à la ferme et doit subsister grâce à la musique. Influencé par DeFord Bailey, il cotoie les meilleurs bluesmen de la côte est "Blind Boy" Fuller, Gary Davis, Bull City Red avec lesquels il enregistre dès 1937. L'année suivante, il participe à la célèbre revue "From spirituals to swing" au Carnegie Hall de New York produite par John Hammond et Goddard Lieberson qui lance véritablement sa carrière. Dans le CD, on entend notamment les superbes "Mountain blues" et "The new John Henry". Peu après, Sonny s'associe avec le guitariste Brownie Mac Ghee pour former un des duos les plus durables et les plus influents de l'histoire du Blues (certaines sources affirment que c'est le producteur John Baxter Long qui eut l'idée d'associer les deux bluesmen). En tant que leader, il enregistre pour la Bibliothèque du Congrès - l'impressionnant "Fox chase", un de ses morceaux les plus célèbres - et pour le label Okeh : "Train whistle blues", "Harmonica and washboard breakdown", "Harmonica stomp", "Blowing the blues". Sa dextérité à l'harmonica, sa voix aigüe, ses cris exubérants et rythmiques font merveille. Sonny enregistre à nouveau pour la Bibliothèque du Congrès en mai 1942 sous la supervision de l'ethnomusicologue Alan Lomax ("John Henry", "Fox chase").

Son of Reuben Terrell and Mossiline Smith, he learned harmonica with his father, a farmer. Blind from adolescence, Sonny can no longer work on the farm and must subsist thanks to his music. Influenced by DeFord Bailey, he kept close to the best east coast bluesmen "Blind Boy" Fuller, Gary Davis, Bull City Red with whom he recorded in 1937. The following year, he participated in the famous "From spirituals to swing" revue at Carnegie Hall in New York produced by John Hammond and Goddard Lieberson which really launched his career. In the CD, we hear in particular the superb "Mountain blues" and "The new John Henry". Shortly thereafter, Sonny joined forces with guitarist Brownie Mac Ghee to form one of the most enduring and influential duets in Blues history (some sources claim that it was producer John Baxter Long who had the idea for associate the two bluesmen). As a leader, he recorded for the Library of Congress - the impressive "Fox chase", one of his most famous tracks - and for the Okeh label : "Train whistle blues", "Harmonica and washboard breakdown", "Harmonica stomp", "Blowing the blues". His dexterity on harmonica, his high voice, his exuberant and rhythmic cries do wonders. Sonny again recorded for the Library of Congress in may 1942 under the supervision of ethnomusicologist Alan Lomax ("John Henry", "Fox chase").

THAT'S WHY WE'RE MARCHING

Smithsonian - Folkways

March 1944

Un beau morceau anti-fasciste à propos de la guerre - "Move into Germany" - joué par Brownie, Sonny et Josh White.

A beautiful anti-fascist song about war - "Move into Germany" - played by Brownie, Sonny and Josh White.

COMPLETE RECORDED WORKS vol.2

Document

CHAIN GANG SONGS vol.1 & 2

Stinson

CHAIN GANG SONGS vol.1 & 2

Collectables

AND HIS MOUTH HARP

Stinson

Collectables

WHOOPIN' THE BLUES

Stinson

Melodisc

1944 - 1949

Historiquement, sa rencontre avec le producteur Moses Asch - qui avait un partenariat avec la marque Stinson (appartenant à Herbert Harris et Irving Prosky) - eut beaucoup d'importance pour Sonny Terry. Elle lui permit d'enregistrer substantiellement du matériel à destination d'un nouveau public blanc étudiant et d'être introduit dans les cercles Folk de New York. D'une inspiration nettement Folk, Sonny est associé ici avec Woody Guthrie et Alec Seward. Mais les titres gravés à cette occasion n'ont pas toujours une très bonne qualité sonore et demeurent loin des meilleures réussites de Sonny Terry. Si Sonny se révèle souvent brillant à l'harmonica, les morceaux joués ici - entre Folk et blues campagnard des Appalaches - restent des titres mineurs qu'on conseille plutôt aux complétistes. Toutes les faces Stinson éditées sur ces microsillons sont reprises dans le CD Document. Sur les conseils de Paul Robeson, les auteurs Yap Harburg et Burton Lane embauchent Sonny pour leur pièce "Finian's rainbow". Il est chargé de jouer un morceau au début de la pièce "This time of the year" reprise dans ce CD. La pièce dura entre 1947 et 1950 et lui apporta une reconnaissance importante.

Historically, his meeting with producer Moses Asch - who had a partnership with the Stinson label (owned by Herbert Harris and Irving Prosky) - had a lot of importance to Sonny Terry. It enabled him to record material substantially intended for a new white student audience and to be introduced into the Folk circles of New York. Of a clearly Folk inspiration, Sonny is associated here with Woody Guthrie and Alec Seward. But the titles recorded on this occasion do not always have a very good sound quality and stay away from Sonny Terry's best achievements. If Sonny often proves to be brilliant on harmonica, the tracks played here - between Folk and Appalachians country blues - remain minor titles that we advise rather to completists. All Stinson sides issued on those albums are compiled in the Document CD. On the advice of Paul Robeson, authors Yap Harburg and Burton Lane hire Sonny for their play "Finian's rainbow". He is responsible for playing a song at the start of the piece "This time of the year" included in this CD. The play lasted between 1947 and 1950 and brought him significant recognition.

THE FOLKWAYS YEARS

Smithsonian - Folkways

1946

Cette remarquable séléction conçue par Kip Lornell retrace parfaitement bien la longue, fructueuse mais inégale, collaboration entre Sonny et le label new-yorkais. A sa tête, Moses Asch est un folkloriste acharné et engagé qui enregistre les nouveaux artistes folk blancs et de nombreux bluesmen. Grâce à lui, Sonny touche un nouveau public blanc et étudiant qui l'adule aussitôt. Dans cette sélection, on trouve un inédit : une prise alternative de "Goin' down slow".

This remarkable selection designed by Kip Lornell perfectly traces the long, fruitful but uneven, collaboration between Sonny and this New York based label. At its head, Moses Asch is a hard-working and committed folklorist who records new white folk artists and many bluesmen. Thanks to him, Sonny reaches a new white and student audience who immediately adores him. In this selection, there is one unissued title : an alternative take of "Goin' down slow".

WHOOPIN' THE BLUES

Capitol

March 1947 - February 1950

Cette sélection rassemble toutes les faces Capitol enregistrées entre 1947 et 1950 par Sonny accompagné des frères Brownie & Sticks Mac Ghee, Melvin Merritt et "Baby" Dodds, "Big Chief" Ellis. Une des parties les plus inventives et créatives de sa longue carrière dans le plus pur style Piedmont Blues : "All alone blues", "Leavin' blues", "Screaming and crying blues", "Custard pie blues", "Hot headed woman", "Dirty mistreater don't you know" (chanté avec "Big Chief" Ellis), "Telephone blues".

This selection brings together all the Capitol tracks recorded between 1947 and 1950 by Sonny accompanied by brothers Brownie & Sticks Mac Ghee, Melvin Merritt and "Baby" Dodds, "Big Chief" Ellis. One of the most inventive and creative parts of his long career in the purest Piedmont Blues style : "All alone blues", "Leavin' blues", "Screaming and crying blues", "Custard pie blues", "Hot headed woman", "Dirty mistreater don't you know" (sung with "Big Chief" Ellis), "Telephone blues".

DOWN HOME BLUES

Sharp

Savoy

October 1948 - May 1950

GET ON BOARD

Folkways

1951

Trio formé par Brownie, Sonny et Coyal Mac Mahan. Répertoire entre Piedmont Blues et airs traditionnels ou folkloriques. On entend surtout l'harmonica de Sonny Terry, la guitare de Brownie restant en retrait. Les trois hommes chantent ensemble ou à tour de rôle. Un ensemble inégal mais intéressant en particulier le blues "A man is nothing but a fool".

Trio formed by Brownie, Sonny and Coyal Mac Mahan. Repertoire between Piedmont Blues and traditional or folk tunes. We especially hear the harmonica of Sonny Terry, Brownie's guitar staying in the background. The three men sing together or take turns. An uneven but interesting program especially with the blues "A man is nothing but a fool".

HOMETOWN BLUES

Mainstream

Fontana

Sony

1952

On retrouve dans ce disque une des périodes les plus remarquables du duo Brownie Mac Ghee & Sonny Terry. La petite production qu'ils ont enregistré pour les labels Jax et Jackson et le producteur Bob Shad est en effet superbe. Leur inspiration et leur entente n'ont jamais été aussi bonnes. Les deux hommes sont placés en leader d'un groupe très stimulant comprenant Bob Gaddy (piano), Bob Harris (basse) et George Wood (batterie). Beaucoup de moments intenses comme "Man ain't nothin' but a fool", "The woman is killing me", "Meet you in the morning", "Feel so good", "Bad blood", "Lightnin's blues".

We find in this disc one of the most remarkable periods of the duo Brownie Mac Ghee & Sonny Terry. The small production they recorded for labels Jax and Jackson and producer Bob Shad is indeed superb. Their inspiration and understanding have never been better. The two men are placed as leaders of a very stimulating group including Bob Gaddy (piano), Bob Harris (bass) and George Wood (drums). Lots of intense moments like "Man ain't nothin' but a fool", "The woman is killing me", "Meet you in the morning", "Feel so good", "Bad blood", "Lightnin's blues".

GOING DOWN SLOW

Mainstream

1952

Sur ce second disque Mainstream, on trouve les titres issus des labels Jax et Jackson de Bob Shad qui ne furent pas retenus dans le CD "Hometown blues". La plupart des titres sont pourtant de très haut niveau et méritent une écoute attentive : "Key to the highway", "Pawn shop blues", "Bicycle boogie" (en général attribué à Bob Gaddy), "Going down slow".

On this second Mainstream disc, we find the titles from Bob Shad's Jax and Jackson labels which were not included in the CD "Hometown blues". Most of titles are however of very high level and deserve a careful listening : "Key to the highway", "Pawn shop blues", "Bicycle boogie" (generally attributed to Bob Gaddy), "Going down slow".

BACK COUNTRY BLUES

Savoy

CBS

Musidisc

CLIMBIN' UP

Savoy Jazz

January - March 1952 / October 1955

Recueil de trois séances pour Savoy disséminées entre 1952 et 1955. Brownie joue en compagnie de son frère Sticks Mac Ghee ou en leader d'un petit groupe électrique (Mickey Baker, Ernie Hayes, Leonard Gaskin, Gene Brooks). Sonny est ici cantonné au simple rôle d'accompagnateur. On entend de remarquables réussites comme "Bottom blues", "Dissatisfied blues", "Gone baby gone", "I'd love to love you", "My fault".

Collection of three sessions for Savoy disseminated between 1952 and 1955. Brownie plays with his brother Sticks Mac Ghee or as leader of a small electric backing band (Mickey Baker, Ernie Hayes, Leonard Gaskin, Gene Brooks). Sonny is confined here to the simple role of accompanist. We hear remarkable achievements like "Bottom blues", "Dissatisfied blues", "Gone baby gone", "I'd love to love you", "My fault".

SONNY TERRY'S WASHBOARD BAND

Folkways

1952

Sonny est ici accompagné par son neveu J.C. Burris (harmonica, osselets), Bob Harris (washtub) et Washboard Doc (washboard). Un ensemble de morceaux très rythmiques mais plutôt répétitifs : "This woman is killin' me", "Custard pie blues", "Crazy man blues". Un opus mineur qu'on conseille plutôt aux amateurs confirmés de Sonny Terry.

Sonny is here accompanied by his nephew J.C. Burris (harmonica, bones), Bob Harris (washtub) and Washboard Doc (washboard). A set of very rhythmic but rather repetitive songs : "This woman is killin' me", "Custard pie blues", "Crazy man blues". A minor opus which we recommend rather to confirmed fans of Sonny Terry.

HARMONICA & VOCAL SOLOS

Folkways

HARMONICA BLUES

Topic

1952

Un nouveau disque pour Folkways dans lequel Sonny est présenté totalement seul, chantant et jouant de son harmonica. On trouve quelques bons moments ("Women's blues", "Bad luck blues", "Lost John") dans un ensemble souvent terne et répétitif.

A new disc for Folkways in which Sonny is presented completely alone, singing and playing his harmonica. There are some good moments ("Women's blues", "Bad luck blues", "Lost John") in an often dull and repetitive whole.

TOUGHEST TERRY AND BADDEST BROWN

Sundown

May 1952 - May 1958

SONNY TERRY

Krazy Kat

Collectables

August - October 1952

Ce recueil proposé par Krazy Kat (et réédité par Collectables) reprend les faces de Sonny Terry pour le label Gotham de Philadelphie ainsi que des prises alternatives restées inédites jusque là. Il se trouve dans un contexte orchestral avec Harry "Doc" Bagby (orgue), Brownie Mac Ghee (guitare), Melvin Merritt (piano ou batterie), James Harris (basse) derrière lui. "Wine headed woman", "Four o'clock blues", "Bad luck blues", "News for you baby" et l'instrumental syncopé "Harmonica rhumba" figurent parmi les meilleurs moments de la set-list. Excellent feeling entre les musiciens.

This collection proposed by Krazy Kat (and reissued by Collectables) compiles the faces of Sonny Terry for the Philadelphia based label Gotham as well as alternative takes which have never been seen before. He is in an orchestral context with Harry "Doc" Bagby (organ), Brownie Mac Ghee (guitar), Melvin Merritt (piano or drums), James Harris (bass) behind him. "Wine headed woman", "Four o'clock blues", "Bad luck blues", "News for you baby" and the syncopated instrumental "Harmonica rhumba" are among the highlights of the set-list. Excellent feeling between the musicians.

MOUNTAIN HARMONICA 1938 - 1953

Frémeaux

August 1953

Dans cette excellente compilation conçue par Gérard Herzhaft, on trouve quatre superbes morceaux d'aout 1953 gravés pour RCA-Victor dans lesquels Sonny brille à l'harmonica particulièrement sur les excellents "I'm gonna rock your wig", "Hootin' and jumpin'" et "Hooray hooray". Derrière Sonny, un petit combo électrique inspiré avec Fletcher Smith (piano), Mickey Baker (guitare), Johnny Williams (basse), Marty Wilson (batterie), Bobby Donaldson (percussions).

In this excellent compilation designed by Gérard Herzhaft, we find four superb tracks from august 1953 recorded for RCA-Victor in which Sonny shines on harmonica particularly on the excellent "I'm gonna rock your wig", "Hootin' and jumpin'" and "Hooray hooray". Behind Sonny, an inspired small electric combo with Fletcher Smith (piano), Mickey Baker (guitar), Johnny Williams (bass), Marty Wilson (drums), Bobby Donaldson (percussions).

FOLK BLUES

Elektra

Jazz Selection

Vogue

December 1953

Séance de décembre 1953 pour le label Elektra de Jac Holzman dans lequel Sonny au chant (une voix plus erraillée qu'à l'accoutumée) et à l'harmonica est accompagné à la guitare par Alec Seward. Un bon moment de Folk Blues traditionnel avec son célèbre et impressionnant "Fox chase", "Mama told me" ainsi qu'un bel hommage à Leadbelly intitulé "Goodbye Leadbelly".

December 1953 session for Jac Holzman's Elektra label in which Sonny on vocals (a hoarser voice than usual) and on harmonica is accompanied on guitar by Alec Seward. A good moment of traditional Folk Blues with his famous and impressive "Fox chase", "Mama told me" as well as a beautiful tribute to Leadbelly entitled "Goodbye Leadbelly".

CITY BLUES

Elektra

Jazz Selection

Vogue

December 1953

Nouvelle séance pour Elektra en compagnie d'Alec Seward. Ce dernier chante d'ailleurs sur quatre excellents morceaux (en particulier sur "Down in the bottom blues" et "Late one saturday evening"). Un disque plaisant dont on peut ressortir plusieurs moments intéressants comme "Louise blues", "Change the lock on my door", "Old woman blues".

New session for Elektra with Alec Seward. The latter also sings on four excellent songs (in particular on "Down in the bottom blues" and "Late one saturday evening"). A pleasant record from which we can highlight several interesting moments like "Louise blues", "Change the lock on my door", "Old woman blues".

THE GLORY OF NEGRO HISTORY

Folkways

1954

Une histoire du peuple africain-américain écrite par Langston Hughes dans laquelle on entend brièvement Brownie Mac Ghee et Sonny Terry.

A story of the African American people written by Langston Hughes in which we hear briefly Brownie Mac Ghee and Sonny Terry.

HOOTENANNY TONIGHT

Folkways

Spring 1954

Sonny interprète "California blues" sur une scène de New York.

Sonny performs "California blues" on a New York stage.

MY KIND OF MUSIC

Columbia

July 1955

Une curiosité : un bon titre de Blues de Sonny Terry - "Cryin' shame" - avec l'accompagnement atypique de la guitare de George Barnes et surtout d'un ensemble de cordes.

A curiosity : a good Blues title by Sonny Terry - "Cryin' shame" - with the atypical accompaniment of the guitar of George Barnes and especially of a strings ensemble.

DANCE TUNES

Folkways

COUNTRY DANCE MUSIC

Folkways

1956

Le Washboard Band était constitué de Sonny Terry, Brownie Mac Ghee, Pete Seeger, Frank Robertson et William Edward Cooke. Dans cette séance pour Folkways, le groupe joue un répertoire très orienté Folk et entièrement instrumental. Un disque passablement ennuyeux à conseiller aux fans confirmés plutôt qu'à l'auditeur occasionnel.

The Washboard Band included Sonny Terry, Brownie Mac Ghee, Pete Seeger, Frank Robertson and William Edward Cooke. In this session for Folkways, the group plays a very Folk-oriented and fully instrumental repertoire. A rather boring record to recommend to experienced fans rather than the occasional listener.

OLD TOWN BLUES vol.1

Ace

1956 - 1959

Pour le label Old Town, Brownie Mac Ghee et Sonny Terry ont gravé des titres d'inspiration Rhythm & Blues avec parfois Bob Gaddy (piano), Al Hall (basse) et Gene Moore (batterie) comme sidemen. Ces morceaux sont globalement superbes : "Sweet sweet woman", "Slidin'", "Crazy about you baby", "I need a woman", "Love's a disease" valent clairement l'écoute.

For the Old Town label, Brownie Mac Ghee and Sonny Terry cut some Rhythm & Blues inspirated titles with sometimes Bob Gaddy (piano), Al Hall (bass) and Gene Moore (battery) as sidemen. These songs are overall superb : "Sweet sweet woman", "Slidin'", "Crazy about you baby", "I need a woman", "Love's a disease" are clearly worth listening to.

SONNY TERRY & BROWNIE MAC GHEE

Fantasy

March - November 1957

Gravé lors de plusieurs sessions à Oakland en Californie sous la supervision du producteur Bernie Lieberman. Les deux hommes sont ici en duo : la guitare précise et inspirée de Brownie et l'harmonica virevoltant de Sonny. Des moments remarquables comme "No need of running", "I feel so good", "Thinkin' and worryin'", "California blues", "Christine", "Sportin' life blues". Entre eux, l'entente semble parfaite, complémentarité totale, excellent feeling.

Recorded during several sessions in Oakland (California) under the supervision of producer Bernie Lieberman. The two men are here as a duo : the precise and inspired guitar by Brownie and the twirling harmonica by Sonny. Notable moments like "No need of running", "I feel so good", "Thinkin' and worryin'", "California blues", "Christine", "Sportin' life blues". Between them, understanding seems perfect, total complementarity, excellent feeling.

SHOUTS AND BLUES

Fantasy

America

March - November 1957

Suite des séances de l'album précédent. Toujours en configuration duo, les deux hommes reprennent des airs folkloriques comme "John Henry", "Take this hammer" dans leur plus pur style Piedmont Blues. On retient aussi "Louise", "Poor boy from home", "Something's wrong", "Baby's gone".

Continuation of the sessions from the previous album. Still in a duo configuration, the two men cover folk tunes like "John Henry", "Take this hammer" in their purest Piedmont Blues style. We can also point out "Louise", "Poor boy from home", "Something's wrong", "Baby's gone".

BLUES WITH BIG BILL BROONZY, SONNY TERRY AND BROWNIE MAC GHEE

Folkways

BIG BILL BROONZY, SONNY TERRY AND BROWNIE MAC GHEE

Xtra

THIS IS THE BLUES

Blue Angel

May 1957

Association de Big Bill Broonzy avec Brownie Mac Ghee et Sonny Terry enregistrée pour la radio WFMT et publiée en disque par Folkways. Des pistes Folk et Blues entrecoupées d'interviews menées par Louis "Studs" Terkel. Il y a une sorte d'émulation entre les trois artistes procurant une chaude atmosphère et une belle inspiration. Un document très intéressant.

Association of Big Bill Broonzy with Brownie Mac Ghee and Sonny Terry recorded for WFMT radio and issued on record by Folkways. Folk and Blues tracks interspersed with interviews conducted by Louis "Studs" Terkel. There is a kind of emulation between the three artists providing a warm atmosphere and a beautiful inspiration. A very interesting document.

BROWNIE MAC GHEE & SONNY TERRY SING

Folkways

GUITAR HIGHWAY

Verve - Folkways

PREACHIN' THE BLUES

Folkways

Blue Angel

DOL

November 1957

Pour Folkways, le duo Brownie Mac Ghee & Sonny Terry est accompagné simplement par le batteur Gene Moore. Un programme entre Folk et Blues convaincant et consistant notamment avec "Better day", "Confusion", "Dark road", "If you lose your money", "Preachin' the blues". Un album solide qui semble s'imposer comme un des meilleurs moments de leur longue et inégale collaboration avec le label Folkways. Cet album fut repris sous différents habillages.

For Folkways, the duo Brownie Mac Ghee & Sonny Terry is accompanied simply by drummer Gene Moore. A convincing and consistent program between Folk and Blues notably with "Better day", "Confusion", "Dark road", "If you lose your money", "Preachin' the blues". A solid album that seems to stand out as one of the best moments of their long and uneven collaboration with the Folkways label. This album was reissued under different packagings.

JUST A CLOSER WALK WITH THEE

Fantasy

November 1957

Ici, les deux bluesmen se focalisent sur des pièces religieuses et des gospels joués avec ferveur et force. Ils sont enregistrés au Jenny Lind Hall d'Oakland grâce à la chanteuse folk Barbara Dane. Leur cohésion demeure parfaitement efficace comme sur "If I could hear my mother pray". Un album à la coloration différente dans leur imposante discographie.

Here, the two bluesmen focus on religious pieces and gospels played with fervor and strength. They are recorded at Jenny Lind Hall in Oakland thanks to folk singer Barbara Dane. Their cohesion remains perfectly effective as on "If I could hear my mother pray". An album with a different coloring in their impressive discography.

PETE SEEGER AND SONNY TERRY

Folkways

December 1957

Sonny apparait sur la scène du Carnegie Hall de New York aux côtés du chanteur folk Pete Seeger. Il chante sur trois morceaux : "Fox chase", "Right on that shore" et "Pick a bale of cotton".

Sonny appears on Carnegie Hall stage in New York alongside folk singer Pete Seeger. He sings on three songs : "Fox chase", "Right on that shore" and "Pick a bale of cotton".

GET TOGETHER

Verve - Folkways

December 1957

Compilation de faces Folkways dans lesquelles Sonny est associé ou joue derrière d'autres artistes folk comme Pete Seeger, Cisco Houston, Woody Guthrie. On trouve une version de "Louise" sur la scène du Carnegie Hall avec Pete Seeger.

Compilation of Folkways sides in which Sonny is associated or plays behind other folk artists like Pete Seeger, Cisco Houston, Woody Guthrie. There is a version of "Louise" on Carnegie Hall stage with Pete Seeger.

ON THE ROAD

Folkways

Xtra

1958

En réalité, ce disque est souvent attribué, à juste titre, à Sonny Terry. Mais, dans cette séance pour Folkways, ses deux acolytes Sticks Mac Ghee (à la guitare) et J.C. Burris (harmonica et osselets) prennent quelques morceaux en leader. Sticks chante notamment "Jailhouse blues", "Easy rider", "Drink of wine" (une nouvelle version de "Drinkin' wine spo-dee-o-dee"), "My baby gone home". On sent que les trois compagnons ont l'habitude de jouer ensemble tant leur entente est parfaite. Une très belle séance à redécouvrir.

In fact, this record is often attributed, rightly, to Sonny Terry. But in this session for Folkways, his two acolytes Sticks Mac Ghee (guitar) and J.C. Burris (harmonica and bones) take a few pieces as leaders. Sticks sings especially "Jailhouse blues", "Easy rider", "Drink of wine" (a new version of "Drinkin' wine spo-dee-o-dee"), "My baby gone home". We assume that the three companions are used to playing together as their feeling is perfect. A great session to rediscover.

SONNY TERRY'S NEW SOUND

Folkways

1958

Avec ses comparses Brownie Mac Ghee et J.C. Burris, Sonny joue de la guimbarde et de l'harmonica. Même si le son de la guimbarde peut finir par lasser l'auditeur, on trouve quelques moments sympathiques : "My baby's gone", "Dirty mistreater", "Bottle up and go" et une version étonnante de "Fox chase".

With his mates Brownie Mac Ghee and J.C. Burris, Sonny plays jew's harp and harmonica. Even though the sound of the jew's harp may tire the listener, we can find some nice moments : "My baby's gone", "Dirty mistreater", "Bottle up and go" and a surprising version of "Fox chase".

LOST & FOUND vol.1

CST

April 1958

Invités par le jazzman anglais Chris Barber, Sonny Terry & Brownie Mac Ghee posent le pied pour la première fois en Europe, se confrontant à un nouveau public. Les deux hommes sur la scène du Free Trade Hall de Manchester donnent un concert consistant alternant efficacement Piedmont Blues et airs folkloriques (dont deux titres où ils sont accompagnés de l'orchestre de Chris Barber) : "Hooray hooray", "How long blues", "Worried life blues", "Betty and Dupree". Cette tournée mise sur pied par Barber obtint un beau succès et fut étendue à l'Allemagne. Ces bandes historiques n'ont malheureusement été publiées qu'en 2008.

Invited by english jazzman Chris Barber, Sonny Terry & Brownie Mac Ghee set foot in Europe for the first time, confronting a new audience. The two men on the stage of the Free Trade Hall in Manchester give a consistent concert effectively alternating Piedmont Blues and folk tunes (including two titles where they are accompanied by Chris Barber's orchestra): "Hooray hooray", "How long blues", "Worried life blues", "Betty and Dupree". This tour set up by Barber obtained a beautiful success and was extended to Germany. These historical tapes were unfortunately only issued in 2008.

LOST & FOUND vol.2

CST

April 1958

Pendant la tournée organisée par Chris Barber, Sonny et Brownie enregistrent à Londres pour la BBC. D'excellentes versions de "Poor man blues" et de l'instrumental "Boogie on the blues". On note également une intéressante lecture de "How long blues" chantée par Ottilie Patterson.

During the tour organized by Chris Barber, Sonny and Brownie record in London for the BBC. Excellent versions of "Poor man blues" and the instrumental "Boogie on the blues". There is also an interesting reading of "How long blues" sung by Ottilie Patterson.

SONNY, BROWNIE & CHRIS

Nixa

May 1958

Pendant cette tournée européenne, Sonny et Brownie eurent plusieurs opportunités d'enregistrer en studio. Ici les deux hommes sont accompagnés par la formation Jazz de Chris Barber. Globalement, leur association apparait réellement convaincante et débouche sur une séance consistante et atypique : "Betty and Dupree", "No worries on my mind", "Glory", "Custard pie".

During this european tour, Sonny and Brownie had several opportunities to record in studio. Here, the two men are accompanied by the Chris Barber's jazz orchestra. Overall, their association appears really convincing and leads to a consistent and atypical session : "Betty and Dupree", "No worries on my mind", "Glory", "Custard pie".

IN LONDON

Nixa

Marble Arch

THE 1958 LONDON SESSIONS

Sequel

Collectables

LONDON 1958

Jasmine

May 1958

Nouvelles séances londoniennes dans lesquelles les deux hommes sont seuls. Particulièrement en forme, ils donnent de superbes lectures de "Just a dream", "Southern train", "I love you baby" (avec le piano de Dave Lee), "Brownie's blues" (avec Brownie au piano) même si d'autres passages s'avèrent plus inégaux. Ces faces furent souvent rééditées. Le CD Sequel ajoutant même deux inédits (dont le très bon "Hooray").

New London sessions in which the two men are alone. Particularly at ease, they give superb readings of "Just a dream", "Southern train", "I love you baby" (with Dave Lee's piano), "Brownie's blues" (with Brownie on piano) even if other passages are more uneven. These sides were often reissued. The Sequel CD even adding two unreleased tracks (including the very good "Hooray").

THE BLUEST (EP)

Nixa

THE 1958 LONDON SESSIONS

Sequel

Collectables

LONDON 1958

Jasmine

May 1958

Cet EP comprend quatre morceaux issus des mêmes séances qui constituent "In London". Parmi eux, "Woman's lover blues" et "Wholesale and retail" méritent l'écoute. Ils furent repris dans les rééditions CD successives.

This EP includes four songs from the same sessions which constitute "In London". Among them, "Woman's lover blues" and "Wholesale and retail" are worth listening. They were included in successive CD reissues.

THE CHRIS BARBER JUBILEE ALBUM vol.2

Black Lion

May 1958

SPORTING LIFE BLUES

JSP

May 1958

THE SEVEN AGES OF JAZZ

Metrojazz

September 1958

WORK SONGS, PLAY SONGS, FAITH SONGS

Choice

Top Rank

1959

HOOTIN' AND HOLLERIN'

Choice

1959

FOLK FESTIVAL AT NEWPORT vol.2

Vanguard

THE FOLK MUSIC OF NEWPORT FOLK FESTIVAL vol.2

Folkways

July 1959

Le festival Folk de Newport permit à Sonny et Brownie de se produire devant ce nouveau public blanc et étudiant qui l'avait découvert à travers les faces Folkways. Au-delà de l'aspect artistique, c'est l'impact historique qui prévaut ici, Sonny Terry & Brownie Mac Ghee s'installant parmi les artistes préférés de ce nouveau public et pour lequel ils enregistrèrent abondamment. On trouve deux titres dans le recueil "Folk festival at Newport vol.2" et deux autres titres dans "The folk music of Newport Folk Festival vol.2".

The Newport Folk Festival allowed Sonny and Brownie to perform in front of this new white and student audience who had discovered them through Folkways sides. Beyond of the artistic aspect, it is the historical impact which prevails here, Sonny Terry & Brownie Mac Ghee settling among the favorite artists of this new audience and for which they recorded abundantly. There are two titles in the collection "Folk festival at Newport vol.2" and two other titles in "The folk music of Newport Folk Festival vol.2".

BLUES IS MY COMPANION

Columbia

Verve

October 1959

NOTHIN' BUT THE BLUES

Southland

October 1959

Sur une scène anglaise lors de leur deuxième voyage en Grande Bretagne. Une performance scénique plutôt routinière qui ne fut exhumée qu'au début des années 90 par le label Southland.

On an english stage during their second trip to Great Britain. A rather routine stage performance which was not unearthed until the early 90's by the Southland label.

BLUES IS A STORY

World Pacific

LIVIN' WITH THE BLUES

Fontana

November - December 1959

Ce disque relate des séances en Californie à Los Angeles sous la supervision du producteur Ed Michel. On trouve de beaux moments dans ce disque honorable comme "Louise", "Sportin' life", "Prison bound", "Pawn shop blues".

This album relates sessions in Los Angeles (California) under the supervision of producer Ed Michel. We find beautiful moments in this decent record as "Louise", "Sportin' life", "Prison bound", "Pawn shop blues".

HEAR ME HOWLING

Arhoolie

Early 1960's

BLUES HOOT

Davon

Horizon

Young World

BROWNIE & SONNY SING AND PLAY

Society

COFFEE HOUSE BLUES

Vee-Jay

LIGHTNIN', SONNY & BROWNIE

Saga Soc

BLUES IS LIFE

Karussell

Polydor

HOOTIN' AND HOLLERIN'

Olympic

Astor

Swing

May - July 1960

D'après la Blues Discography officielle, il ne s'agit pas de bandes live capturées au Ash Grove (durant leur voyage en Californie, Sonny et Brownie furent pourtant l'attraction régulière du Ash Grove pendant 6 semaines) comme indiqué dans la pochette mais bien des titres studio sur lesquels on a ajouté un bruit de public. Il s'agit donc de matériel issu de séances californiennes qui a été repris sous de nombreux habillages différents. Des morceaux de bonne facture de Sonny et Brownie comme "Po' boy", "Just rode in your town", "Blowin' the fuses" mais aussi des titres de Lightnin' Hopkins ("Right on that shore", "Blues for gamblers").

According to the official Blues Discography, these are not live tapes captured at Ash Grove (during their trip to California, Sonny and Brownie were however the regular attraction of Ash Grove for 6 weeks) as indicated in the sleeve but many studio titles to which someone added audience noise. It is therefore material from californian sessions which has been reissued under many different packagings. Some good tracks from Sonny and Brownie like "Po' boy", "Just rode in your town", "Blowin' the fuses" but also titles from Lightnin' Hopkins ("Right on that shore", "Blues for gamblers").

DOWN SOUTH SUMMIT MEETING

World Pacific

Telstar

PENITENTIARY BLUES

Fontana

FIRST MEETIN'

World Pacific

July 1960

Remarquable association de quatre grands bluesmen dans une atmosphère relachée et pleine de feeling. La séance fut organisée par Ed Michel pour le label californien World Pacific. Ils se relaient au chant avec un beau naturel et se complètent efficacement musicalement. Un superbe programme prenant et immanquablement terrien : "Ain't nothin' like whiskey", "Penitentiary blues", "First meeting", "Wimmen from coast to coast".

Remarkable association of four great bluesmen in a relaxed and full of feeling atmosphere. The session was organized by Ed Michel for the californian label World Pacific. They take turns singing with a beautiful feeling and complement each other effectively musically. A superb program that is invariably down home : "Ain't nothin' like whiskey", "Penitentiary blues", "First meeting", "Wimmen from coast to coast".

DOWN HOME BLUES

Prestige - Bluesville

BACK TO NEW ORLEANS

Fantasy

August 1960

En aout 1960, les deux hommes entament une fructueuse collaboration avec le label Prestige - Bluesville gravant seuls ou ensemble huit disques en l'espace d'un an et demi ! Pour ce premier opus, ils se montrent très en forme. Sonny et Brownie se complètent merveilleusement sur les remarquables réussites "Let me be your big dog", "You don't know", "Back to New Orleans" (une adaptation de "Baby please don't go"), "Stranger here". L'ensemble des titres a été repris dans le CD Fantasy "Back to New Orleans".

In august 1960, the two men began a fruitful collaboration with the Prestige - Bluesville label, recording alone or together eight albums in the space of a year and a half! For this first opus, they are in fine form. Sonny and Brownie wonderfully complement each other on remarkable achievements "Let me be your big dog", "You don't know", "Back to New Orleans" (an adaptation of "Baby please don't go"), "Stranger here". All the titles were included in the Fantasy CD "Back to New Orleans".

BLUES AND FOLK

Prestige - Bluesville

MIDNIGHT SPECIAL

Fantasy

August 1960

Gravé le même jour que "Down home blues" selon la Blues Discography. Une set-list moins accrocheuse plus axée sur des titres Folk que Blues. On retient tout de même "Red river blues", "Blues before sunrise". L'ensemble des titres a été repris dans le CD Fantasy "Midnight special".

Recorded the same day as "Down home blues" according to the Blues Discography. A less catchy set-list more focused on Folk titles than Blues. We can however point out "Red river blues", "Blues before sunrise". All the titles were included in the Fantasy CD "Midnight special".

BLUES ALL AROUND MY HEAD

Prestige - Bluesville

MIDNIGHT SPECIAL

Fantasy

August 1960

Suite des séances Prestige - Bluesville, Sonny et Brownie en bonne forme délivrent un bon disque de blues acoustique. "Muddy water", "Beggin' and cryin'", "Trying to destroy me" méritent une écoute attentive. L'ensemble des titres a été repris dans le CD Fantasy "Midnight special".

Continuation of Prestige - Bluesville sessions, Sonny and Brownie in good shape deliver a good record of acoustic blues. "Muddy water", "Beggin' and cryin'", "Trying to destroy me" deserve to be listened to carefully. All the titles have been included in the Fantasy CD "Midnight special".

BLUES IN MY SOUL

Prestige - Bluesville

BACK TO NEW ORLEANS

Fantasy

August 1960

Dans ce quatrième opus pour Prestige - Bluesville (probablement gravé le même jour que les précédents), on trouve une superbe reprise de "I got a woman" et des blues remarquables comme "CC&O blues", "Don't you lie to me", "The devil's gonna get you", "Blue feeling", "House lady". L'ensemble des titres a été repris dans le CD Fantasy "Back to New Orleans".

In this fourth opus for Prestige - Bluesville (probably cut on the same day as the previous ones), we find a superb cover of "I got a woman" and remarkable blues as "CC&O blues", "Don't you lie to me", "The devil's gonna get you", "Blue feeling", "House lady". All titles have been included in the Fantasy CD "Back to New Orleans".

SONNY'S STORY

Prestige - Bluesville

October 1960

Pour cet album, Sonny est présenté en leader d'un petit groupe composé de J.C. Burris (harmonica), Sticks Mac Ghee (guitare) et Belton Evans (batterie). Les sidemen accompagnant parfaitement un Sonny Terry impérial au chant et à l'harmonica. Un de ses meilleurs albums en solo avec d'excellentes pistes comme "I ain't gonna be your dog no more", "My baby done gone", "Pepperheaded woman", "Sonny's story", "Four o'clock blues", "Telephone blues".

For this album, Sonny is presented as leader of a small group composed of J.C. Burris (harmonica), Sticks Mac Ghee (guitar) and Belton Evans (drums). Sidemen perfectly accompany an imperial Sonny Terry on vocals and harmonica. One of his best solo albums with great tracks like "I ain't gonna be your dog no more", "My baby done gone", "Pepperheaded woman", "Sonny's story", "Four o'clock blues", "Telephone blues".

SONNY IS KING

Prestige - Bluesville

October 1960 / September 1962

Il y a en fait deux séances rassemblées sur ce disque : la première d'octobre 1960 avec Lightnin' Hopkins (guitare), Leonard Gaskin (basse) et Belton Evans (batterie). La seconde de septembre 1962 où Sonny est en configuration duo avec Brownie Mac Ghee. La première séance est intéressante mais manque un peu de flamme. La seconde mérite aussi l'écoute (en particulier "Ida Mae" et "Bad luck").

There are in fact two sessions gathered on this disc : the first of october 1960 with Lightnin' Hopkins (guitar), Leonard Gaskin (bass) and Belton Evans (drums). The second of september 1962 where Sonny is in duet configuration with Brownie Mac Ghee. The first session is interesting but lacks a little flame. The second also deserves to listen (especially "Ida Mae" and "Bad luck").

AT SUGAR HILL

Fantasy

America

BLUES COLLECTION vol.4

Amiga

December 1961

Sonny Terry & Brownie Mac Ghee jouèrent souvent dans le club de San Francisco le Sugar Hill. Ce disque capture une de leurs premières prestations sur cette scène. Un album live tout à fait plaisant avec "Hooray hooray", "This woman is killin' me", "Born to live the blues", "Up sometimes down", "Baby I got my eye on you", "I got a little girl".

Sonny Terry & Brownie Mac Ghee often played at the San Francisco club Sugar Hill. This album captures one of their first performances on this stage. A very pleasant live album with "Hooray hooray", "This woman is killin' me", "Born to live the blues", "Up sometimes down", "Baby I got my eye on you", "I got a little girl".

BACKWATER BLUES

Fantasy

December 1961

Ce CD édité tardivement en 1999 par Fantasy reprend les titres restés inédits du même concert au Sugar Hill de San Francisco. Le duo est en forme et propose un excellent moment dans ce club californien.

This CD, lately issued in 1999 by Fantasy, compiles the previously unreleased tracks from the same concert at Sugar Hill in San Francisco. The duo is in good shape and offers an excellent moment in this californian club.

AT THE 2ND FRET

Prestige - Bluesville

April 1962

Concert au 2nd Fret, un club de Philadelphie. Sonny et Brownie délivrent une sympathique performance dans une ambiance relachée. Un disque honorable dans la lignée des deux recueils capturés au Sugar Hill.

Concert at 2nd Fret, a club in Philadelphia. Sonny and Brownie deliver a nice performance in a relaxed atmosphere. An honorable record in line with the two previous collections captured at Sugar Hill.

AMERICAN BLUES FESTIVAL

Secret

Rare

Tony's

October 1962

THE AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL 1962-1969 vol.3

Hip-O

October 1962

AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '62

Brunswick

L+R

THE ORIGINAL AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL

Decca

October 1962

Invités par les producteurs allemands Horst Lippman et Fritz Rau - par l'entremise de Willie Dixon - Sonny Terry & Brownie Mac Ghee participèrent à la tournée inaugurale de l'American Folk Blues Festival aux côtés d'autres grands bluesmen. Ce n'était pas la première fois qu'ils jouaient en Europe (puisqu'ils étaient déjà venus en 1958 à l'invite de Chris Barber). Ils trouvèrent là un nouveau public qui les plébiscita. Sur ce recueil, on peut écouter le splendide "Crying at the station" : Brownie au chant et à la guitare accompagné de Memphis Slim (piano), Willie Dixon (basse) et Jump Jackson (batterie). Sonny est absent de ce titre mais chante sur "I'm crazy 'bout you baby" avec les mêmes musiciens.

Invited by german producers Horst Lippman and Fritz Rau - through Willie Dixon - Sonny Terry & Brownie Mac Ghee participated in the inaugural tour of the American Folk Blues Festival alongside other great bluesmen. It was not the first time that they played in Europe (since they had already come in 1958 to Chris Barber's invitation). They found a new audience there who won them over. In this collection, you can listen to the splendid "Crying at the station" : Brownie on vocals and guitar accompanied by Memphis Slim (piano), Willie Dixon (bass) and Jump Jackson (drums). Sonny is absent from this track but sings on "I'm crazy 'bout you baby" with the same musicians.

BLUES AT NEWPORT

Vanguard

NEWPORT FOLK FESTIVAL : BEST OF THE BLUES

Vanguard

July 1963

Nouvelle apparition au festival de Newport qui avait fait connaitre Sonny Terry & Brownie Mac Ghee au-delà des cercles habituels du Blues. Devant ce nouveau public, les deux hommes jouent entre autres de belles versions de "Key to the highway" et de "The train is leaving".

New appearance at the Newport festival which introduced Sonny Terry & Brownie Mac Ghee beyond the usual Blues circles. In front of this new audience, the two men play, among other, beautiful versions of "Key to the highway" and "The train is leaving".

AT THE BUNKHOUSE

Smash

Philips

WHERE THE BLUES BEGINS

Fontana

March 1965

Nouvel enregistrement public de Sonny et Brownie sur une scène canadienne cette fois. Mais il s'agit d'une performance routinière, les deux bluesmen jouant sans beaucoup de flamme. Un disque à conseiller aux amateurs confirmés et bien inférieur à "At Sugar Hill" ou "Backwater blues".

New live recording of Sonny and Brownie on a canadian stage this time. But it is a routine performance, the two bluesmen playing without much flame. An album to recommend to confirmed fans and much lower than "At Sugar Hill" or "Backwater blues".

LIVE AT THE NEW PENELOPE CAFE

Just A Memory

February 1967

Sonny Terry & Brownie Mac Ghee à nouveau sur une scène canadienne (à Montreal cette fois). Au soir de leur collaboration, les deux hommes proposent encore une fois une prestation routinière et ennuyeuse.

Sonny Terry & Brownie Mac Ghee again on a canadian stage (in Montreal this time). On the evening of their collaboration, the two men once again offer a routine and boring performance.

AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '67

Fontana

L+R

October 1967

Sonny et Brownie participèrent à la tournée de l'American Folk Blues Festival de 1967 en Europe. Sur ce recueil, on peut entendre trois morceaux sympathiques du duo.

Sonny and Brownie participated in the 1967 American Folk Blues Festival tour in Europe. On this collection, we can hear three nice songs from the duo.

A LONG WAY FROM HOME

Bluesway

March 1969

Tentative du producteur Ed Michel de faire sonner la musique de Sonny Terry & Brownie Mac Ghee avec un arrangement électrique plus contemporain. Derrière les deux bluesmen, on trouve Ray Johnson, Jimmy Bond et Panama Francis. Le résultat semble parfois bancal et inabouti même si "Night & day" et "Life is a gamble" méritent l'écoute.

Attempt by producer Ed Michel to mix the music of Sonny Terry & Brownie Mac Ghee with a more contemporary electrical arrangement. Behind the two bluesmen, we find Ray Johnson, Jimmy Bond and Panama Francis. The result sometimes seems flawed and unfinished even if "Night & day" and "Life is a gamble" are worth listening to.

I COULDN'T BELIEVE MY EYES

Bluesway

See For Miles

BGO

September 1969

Toujours sous la supervision d'Ed Michel pour le label Bluesway. Mêmes musiciens que sur "Long way from home" avec en plus la guitare d'Earl Hooker. Dans la continuité de l'opus précédent, on peut entendre Sonny et Brownie dans un contexte électrique mieux maitrisé, différent de leurs autres albums. On retient notamment "Brownie's new blues", "Poor man blues", "My baby's so fine", "Parcel post blues". Il y a un titre supplémentaire ("Beggin' you") sur la réédition CD.

Still under the supervision of Ed Michel for the Bluesway label. Same musicians as on "Long way from home" with the guitar of Earl Hooker. In the continuity of the previous opus, we can hear Sonny and Brownie in a better mastered electric context, different from their other albums. We notably remember "Brownie's new blues", "Poor man blues", "My baby's so fine", "Parcel post blues". There is one additional title ("Beggin' you") on the CD reissue.

AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '70

Scout

L+R

November 1970

Pour la troisième fois (après 1962 et 1967), Sonny Terry & Brownie Mac Ghee prennent part à la célèbre tournée européenne. Même si celle-ci ne se déroule pas très bien en coulisses à cause de dissenssions entre les musiciens, on trouve néanmoins d'excellents moments comme cette belle version de "Walk on".

For the third time (after 1962 and 1967), Sonny Terry & Brownie Mac Ghee take part in the famous european tour. Even if it does not take place very well behind the scenes because of dissension between the musicians, there are nevertheless excellent moments like this beautiful version of "Walk on".

WIZARD OF THE HARMONICA

Storyville

November 1971

Séances pour le label danois Storyville capturées pendant une tournée européenne. Sonny joue seul et est parfois accompagné de la guitare de Brownie Mac Ghee, et occasionnellement d'un washboard et d'une batterie. Mais son répertoire reste désespérément accroché aux mêmes titres traditionnels. Il n'y a aucune surprise sur ce disque. On trouve quatre titres supplémentaires sur la version CD.

Sessions for the danish label Storyville captured during a european tour. Sonny plays alone and is sometimes accompanied by Brownie Mac Ghee's guitar, and occasionally a washboard and drums. But his repertoire remains desperately hung on the same traditional titles. There are no surprises on this album. We find four additional titles on the CD version.

BROWNIE MC GHEE & SONNY TERRY

Storyville

November 1971

Album en commun gravé pendant les séances Storyville au Danemark. Cette fois encore, on retrouve leur répertoire habituel interprété sans originalité.

Joint album recorded during the Storyville sessions in Denmark. This time again, we find their usual repertoire interpreted without originality.

BOOK OF NUMBERS

Brut

1972

SONNY & BROWNIE

A&M

1972

Après les expérimentations hasardeuses pour Bluesway, voici une nouvelle tentative de mêler la musique de Sonny Terry & Brownie Mac Ghee à des sons Country - Rock - Soul plus contemporains et de nombreux invités parmi leurs admirateurs blancs (Arlo Guthrie, John Mayall, John Hammond). Ce projet ambitieux pour un label important (A&M) fut produit par Hal Winn et Maurice Rogers (alias Mighty Mo' Rodgers). Souvent sous-estimé par les puristes, il faut reconnaitre que ce disque a bien vieilli et mériterait probablement d'être réévalué. L'année suivante, Brownie et Sonny participèrent au célèbre festival de Montreux en Suisse. Selon le magazine Living Blues et la Blues Discography, le label A&M avait l'intention de publier le concert en disque. Mais rien n'a jamais vu la lumière du jour.

After the hazardous experiments for Bluesway, here is a new attempt to mix the music of Sonny Terry & Brownie Mac Ghee to more contemporary Country - Rock - Soul sounds and many guests among their white admirers (Arlo Guthrie, John Mayall, John Hammond). This ambitious project for an important label (A&M) was produced by Hal Winn and Maurice Rogers (aka Mighty Mo' Rodgers). Often underestimated by purists, we must recognize that this record has aged well and probably deserves to be reevaluated. The following year, Brownie and Sonny participated in the famous Montreux festival in Switzerland. According to Living Blues magazine and the Blues Discography, the A&M label had the intention to issue the concert on disc. But nothing has ever seen the light of day.

ROBBIN' THE GRAVE

Blue Labor

MMG

BLACK NIGHT ROAD

Tomato

GOING IT ALONE

Blues Alliance

April 1974

Sous la supervision des producteurs Kent Cooper et Hainer Stadler, Sonny Terry joue son blues habituel supporté par deux musiciens peu inspirés. Du Piedmont Blues acoustique peu original malheureusement desservi par des compositions très faibles. Un disque ennuyeux.

Under the supervision of producers Kent Cooper and Hainer Stadler, Sonny Terry plays his usual blues supported by two uninspired musicians. Not really original acoustic Piedmont Blues and very weak compositions. A boring record.

A TRIBUTE TO LEADBELLY

Tomato

March 1975

THE RISING SUN COLLECTION

Just A Memory

July 1980

Concert sur la scène du Rising Sun Festijazz de Montreal en juillet 1980. Brownie et Sonny sont uniquement accompagnés du batteur Styve Homnick. Des bandes live bien médiocres et totalement dispensables. Il y a six titres de Brownie et Sonny, les autres titres étant interprétés par Louisiana Red et Lightnin' Hopkins.

Concert on the stage of the Rising Sun Festijazz in Montreal in july 1980. Brownie and Sonny are only accompanied by drummer Styve Homnick. Mediocre and totally dispensable live tapes. There are six titles by Brownie and Sonny, the rest being performed by Louisiana Red and Lightnin' Hopkins.

WORLD NETWORK vol.6 : USA - CONVERSATION WITH THE RIVER

World Network

August 1980

Concert lors d'un festival folk à Cologne (Allemagne) en aout 1980. Les deux bluesmen ne sont plus à leur zénith depuis longtemps et délivrent une performance mineure qui ne devrait intéresser que les complétistes.

Concert at a folk festival in Cologne (Germany) in august 1980. The two bluesmen have not been at their zenith for a long time and deliver a minor performance which should only interest completists.

I THINK I GOT THE BLUES

Mad Albino

WHOOPIN'

Alligator

Sonet

July 1981

Disque enregistré à l'initiative de Styve Homnick et Johnny Winter (guitariste et producteur ici). Sonny Terry est accompagné de Winter, Willie Dixon et Styve Homnick. La musique est un peu hiératique et manque de souplesse. Sonny a la voix déjà abimée et semble peu inspiré à l'harmonica. Un disque très décevant proposé sur le label Mad Albino (crée par Johnny Winter pour l'occasion) puis réédité par Alligator.

Album recorded on the initiative of Styve Homnick and Johnny Winter (guitarist and producer here). Sonny Terry is accompanied by Winter, Willie Dixon and Styve Homnick. The music is a bit hieratic and lacks flexibility. Sonny has his voice already damaged and seems uninspired on harmonica. A very disappointing record offered on the Mad Albino label (created by Johnny Winter for the occasion) then reissued by Alligator.

BEST OF COUNTRY BLUES

Wolf

Early 1980's

Ces titres très médiocres sont peut être les derniers qu'aient gravé Sonny Terry & Brownie Mac Ghee ensemble. Ils ont probablement été enregistrés à la fin des années 70 ou au début des années 80.

These very mediocre titles are perhaps the last recorded by Sonny Terry & Brownie Mac Ghee together. They were probably recorded in the late 70's or in the early 80's.

CROSSROADS

Warner Bros

1985

Musique du film réalisé par Walter Hill composée par Ry Cooder. Sonny joue sur le morceau "Walkin' away blues".

Music for the film directed by Walter Hill composed by Ry Cooder. Sonny plays on the song "Walkin' away blues".