Carol Martin

b. October 23rd, 1933 in Lafayette (Louisiana)

LOUISIANA ROOTS

RHYTHM 'N BLUESIN' BY THE BAYOU

EXCELLO HITS

LOCATED IN THE RECORD CENTER OF THE SOUTH

Ace

LOUISIANA R&B

Flyright

THE SOUND OF THE SWAMP : THE BEST OF EXCELLO vol.1

Rhino

June 1957 - March 1960

Elle commence à chanter professionnellement à 15 ans dans le groupe de Joe Lutcher. Carol démarre véritablement sa carrière de chanteuse dans l'orchestre de Don Conway puis se marie avec le saxophoniste Bob François (à cette occasion, elle raccourcit son nouveau nom en Fran). Elle devient une chanteuse régulière des clubs de Bourbon Street à la Nouvelle Orléans. Elle enregistre ses première faces dès 1957 pour le producteur J.D. Miller qui les revend à Excello. Malgré le fait que "Emmit Lee" soit un succès régional, bien peu de ses titres seront édités. En même temps, Carol chante dans le groupe de Guitar Slim. Sur ces titres, elle montre qu'elle est une superbe chanteuse s'exprimant entre Rhythm & Blues et Swamp-Pop : "Emmitt Lee", "Knock knock" et le jazzy "Tomorrow". Malheureusement, il n'existe pas de recueil dédié à la production de Carol Fran. Quelques rares titres sont dispersés dans différentes anthologies.

She started singing professionally at age 15 in Joe Lutcher's band. Carol truly began her career as a singer in Don Conway's orchestra and then married saxophonist Bob François (on this occasion, she shortened her new name in Fran). She becomes a regular singer of Bourbon Street clubs in New Orleans. She records her first sides in 1957 for producer J.D. Miller who resells them to Excello. Despite the fact that "Emmit Lee" is a regional success, very few of her titles will be published. At the same time, Carol sings in the band of Guitar Slim. On these tracks, she shows that she is a superb singer between Rhythm & Blues and Swamp-Pop : "Emmitt Lee", "Knock knock" and the jazzy "Tomorrow". Unfortunately, there is no collection dedicated to Carol Fran's production. Few rare titles are scattered in different anthologies.

COOKIE & THE CUPCAKES BY REQUEST

Jin

BAYOU BLUES BLASTERS

Ace

ANOTHER SATURDAY NIGHT

Ace

1962

En 1962, elle signe chez Lyric sous la supervision du producteur George Khoury. Elle est parfois accompagnée du groupe Cookie & The Cupcakes dans un genre similaire à ce qu'elle faisait chez Excello. On retient le dansant "Just because you're mine" et d'autres titres sympathiques comme "The great pretender" ou "Please stand by me".

In 1962, she signed with Lyric under the supervision of producer George Khoury. She is sometimes accompanied by Cookie & The Cupcakes band in a similar way to what she did at Excello. We can point out the dancing "Just because you're mine" and other nice tracks like "The great pretender" or "Please stand by me".

THE BLUESOUL BELLES vol.1

Westside

EMI Stateside

1964 - 1967

Dès 1964, pour Port (un label appartenant à Jubilee), elle chante dans un style résolument Soul avec le producteur Richard Reynaud. Certaines ballades avec arrangements de cordes paraissent aujourd'hui bien désuètes. On peut tout de même retenir l'excellent "Any day love walks in" qui vaut vraiment une écoute attentive et certaines autres pistes notables comme "C'mon let's make up", "So close", "Roll with the punches", "A woman in love". Seulement quelques titres furent édités à l'époque (à cause d'un manque de succès) et il a fallu attendre la sortie de ce CD en 1999 pour découvrir le reste de cette production intéressante et attachante.

Since 1964, for Port (a label owned by Jubilee), she sings in a resolutely Soul style with producer Richard Reynaud. Some ballads with string arrangements seem today old-fashioned. We can still mention the excellent "Any day love walks in" which is really worth listening attentively and some other notable tracks like "C'mon let's make up", "So close", "Roll with the punches", "A woman in love". Only a few titles were issued at the time (because of a lack of success) and it was not until the release of this CD in 1999 to discover the rest of this interesting and endearing production.

MORE LOUISIANA SWAMP BLUES

Flyright

1984

GULF COAST BLUES vol.1

Black Top

November 1989

Après une quinzaine d'années dans l'ombre, Carol Fran revient sous les projecteurs associée à son mari le guitariste Clarence Hollimon (son mari depuis 1983). Recommandés par le saxophoniste Grady Gaines, ils trouvent l'opportunité d'enregistrer pour le label Black Top des frères Naumann & Hammond Scott. Sur cette excellente anthologie, Carol Fran (piano et chant) et Clarence Hollimon (guitare) sont en pleine forme, parfaitement accompagnés par Derek O'Brien, Sarah Brown, George Raines, Mark "Kaz" Kazanoff entre autres. Ils proposent un superbe "Everyday is not the same" chanté en français et une reprise de son vieux succès "Emmitt Lee".

After fifteen years in the shadows, Carol Fran comes back under the spotlight associated with her husband guitarist Clarence Hollimon (her husband since 1983). Recommended by saxophonist Grady Gaines, they find the opportunity to record for brothers Naumann & Hammond Scott's Black Top label. On this excellent anthology, Carol Fran (piano and vocals) and Clarence Hollimon (guitar) are in great shape, perfectly accompanied by Derek O'Brien, Sarah Brown, George Raines, Mark "Kaz" Kazanoff among others. They propose a superb "Everyday is not the same" sung in french and a cover of her old success "Emmitt Lee".

GO GIRL

Black Top

November 1989

SOUL SENSATION

Black Top

September 1991

Premier album complet pour Black Top pour Carol Fran et Clarence Hollimon. Accompagnés de superbes musiciens (George Porter Jr, Lynn August, George Rains, Mark "Kaz" Kazanoff), ils délivrent un puissant cocktail louisianais entre Blues, Soul, Gospel, Rhythm & Blues et Zydeco. L'irrésistible "Push pull", la reprise de "I had a talk with my man" de Mitty Collier, des instrumentaux inspirés ("Blues for Carol", "Gristle", "Tin tin de o") et aussi "I needs to be be'd with", "Forgive me but my heart is broken" sans oublier "My happiness" où Carol chante seule au piano.

First complete album for Black Top by Carol Fran and Clarence Hollimon. Accompanied by superb musicians (George Porter Jr, Lynn August, George Rains, Mark "Kaz" Kazanoff), they deliver a powerful Louisiana cocktail between Blues, Soul, Gospel, Rhythm & Blues and Zydeco. The irresistible "Push Pull", the cover of "I had a talk with my man" by Mitty Collier, inspired instrumentals ("Blues for Carol", "Gristle", "Tin tin de o") and also "I needs to be be'd with", "Forgive me but my heart is broken" without forgetting "My happiness" where Carol sings alone on piano.

BLUES PAJAMA PARTY

Black Top

October 1991

BLACK TOP BLUES A RAMA vol.7

Black Top

April 1992

Une poignée de titres en public sur la scène du Tipitina's à la Nouvelle Orléans avec leur groupe régulier : "Golden girl", "I needs to be be'd with", "Anytime, anyplace, anywhere".

A handful of live titles on Tipitina's stage in New Orleans with their regular band : "Golden girl", "I needs to be be'd with", "Anytime, anyplace, anywhere".

WOMEN IN (E)MOTION

Tradition & Moderne

August 1993

Concert à Breme (Allemagne) enregistré par une radio locale. Carol Fran (chant et piano) joue en duo avec son mari Clarence Hollimon (guitare) sans leur groupe habituel. Mais, leur inspiration sans faille donne à cet enregistrement une vraie densité. Carol chante parfaitement s'accompagnant joliment au piano. Quant à Clarence, il brille à la guitare avec son jeu souple et subtil. "Lonesome road", "Daddy daddy", "Sunny" (avec la guitare fantastique de Clarence), "Everyday is not the same" figurent parmi les meilleurs moments de ce beau disque.

Concert in Bremen (Germany) recorded by a local radio. Carol Fran (vocals and piano) plays duet with her husband Clarence Hollimon (guitar) without their usual band. But, their flawless inspiration gives this recording a true density. Carol sings perfectly, accompanying herself nicely on piano. As for Clarence, he shines on guitar with his soft and subtle guitar playing. "Lonesome road", "Daddy daddy", "Sunny" (with the fantastic guitar of Clarence), "Everyday is not the same" are among the best moments of this beautiful record.

SEE THERE

Black Top

November 1993

Gravé au Texas et à la Nouvelle Orléans avec deux groupes sensiblement différents, parfaitement produit par Hammond Scott, ce "See there" s'impose certainement comme leur effort discographique le plus abouti. De superbes réussites émaillent cet album très consistant : "Daddy daddy daddy", "I miss you so", "See there", "Lookin' good", "Door poppin'", une remarquable reprise du "Are you serious" de Tyrone Davis, l'instrumental "Blabs" (où Clarence démontre encore une fois son habileté à la guitare).

Recorded in Texas and New Orleans with two distinctly different backing bands, perfectly produced by Hammond Scott, this "See There" is certainly their most achieved recording effort. Great titles are included in this very consistent album : "Daddy daddy daddy", "I miss you so", "See there", "Lookin' good", "Door poppin'", a remarkable cover of Tyrone Davis' "Are you serious", the instrumental "Blabs" (where Clarence once again demonstrates his skills on guitar).

IT'S ABOUT TIME

JSP

January 2000

Belle séance produite par Jimmy Morello pour le label anglais JSP. Clarence est brillant à la guitare du début à la fin de l'enregistrement. On peut retenir notamment "Texas home", "Booty butt", "Put the blame on me", "Herky jerky", "No one will listen", "Rock bottom" qui méritent une écoute attentive. Malheureusement, Carol Fran ne chante que sur 4 morceaux. Les autres parties vocales sont assurées soit par John Marx, soit par Clarence Hollimon.

Nice session produced by Jimmy Morello for english label JSP. Clarence is brilliant on guitar from the beginning to the end of the recording. We can notably point out "Texas home", "Booty butt", "Put the blame on me", "Herky jerky", "No one will listen", "Rock bottom" which deserve a careful listening. Unfortunately, Carol Fran only sings on 4 tracks. Other vocal parts are provided by either John Marx or Clarence Hollimon.

HARMONICA BLUES

Delta Groove

September 2000

Une belle version de "I need to be be'd with" en compagnie de l'harmoniciste Bob Corritore.

A nice version of "I need to be be'd with" with harmonica player Bob Corritore.

THE FRANTASTIC

Sound of New Orleans

2001

Selon le journaliste Jeff Hannusch, Carol aurait voulu enregistrer cet album pour soulager la peine d'avoir perdu son mari Clarence Hollimon (décédé en avril 2000) et sa mère l'année suivante. La production de Gary Edwards donne un son entre Blues et Jazz. Carol chante toujours aussi bien et joue ici du piano sur plusieurs titres. On retient "Don't deceive me", "You're nobody until somebody loves you", "I know", "I love you so", "Looking for love". Signalons enfin la reprise de "Sick and tired" de Dave Bartholomew.

According to journalist Jeff Hannusch, Carol would have liked to record this album to relieve the pain of losing her husband Clarence Hollimon (who died in april 2000) and her mother the following year. The production of Gary Edwards gives a between Blues and Jazz sound. Carol still sings very well and plays piano on several tracks. We can mention "Don't deceive me", "You're nobody until somebody loves you", "I know", "I love you so", "Looking for love". Note finally the cover of Dave Bartholomew's "Sick and tired".

OUR NEW ORLEANS

Nonesuch

September - October 2005

Une très belle version de "Tou les jours c'est pas la même" (ou "Everyday is not the same") chantée par Carol en français seule à son piano, dans cet album édité pour récolter des fonds après l'ouragan Katrina.

A very nice version of "Tou les jours c'est pas la même" (or "Everyday is not the same") sung by Carol in french alone on her piano, in this album issued to raise funds after Katrina hurricane.