Nathan Hammond

b. February 8th, 1901 in Springfield (Arkansas)

d. September 28th, 1972 in Kansas City (Missouri)

COMPLETE RECORDED WORKS

Document

Volume 1 (March 1935 - April 1936)

Volume 2 (April 1936 - March 1937)

Volume 3 (March 1937 - December 1938)

Les détails biographiques concernant ce mystérieux bluesman ne sont pas nombreux. Mais grâce aux recherches de Jim O'Neal en 2013, nous savons désormais que son vrai nom était Nathan Hammond. Il joue de la National Steel guitare à la manière hawaienne (à plat sur ses jambes). Une fois arrivé à Chicago, Casey Bill Weldon accompagne Blind Teddy Darby et Peetie Wheatstraw chez Vocalion. En même temps, il y grave ses premiers morceaux en leader (avec Wheatstraw au piano). Enregistrant alternativement les séances pour Vocalion et Bluebird, il délivre le meilleur de son oeuvre, s'imposant comme un superbe technicien de la slide guitare à l'instar de Tampa Red ou Kokomo Arnold : "Doctor's blues", "Streamline woman", "Talkin' to myself", "The big boat", "Guitar swing", "Red hot blues", "Lady doctor blues", "Go ahead buddy" parmi d'autres. En tout, son oeuvre représente environ une soixantaine de titres pour Vocalion et Bluebird. Après 1938, Casey Bill Weldon semble retourner à Kansas City et n'enregistre plus (à l'exception peut être d'une séance derrière le pianiste Cecil Gant). Il ne faut pas le confondre avec Will Weldon qui joua quelques temps avec le Memphis Jug Band.

Biographical details concerning this mysterious bluesman are not numerous. But thanks to research by Jim O'Neal in 2013, we now know his real name was Nathan Hammond. He plays National Steel guitar in an Hawaiian-style (flat on his legs). Once in Chicago, Casey Bill Weldon accompanies Blind Teddy Darby and Peetie Wheatstraw at Vocalion. At the same time, he engraved his first songs as a leader (with Wheatstraw on piano). Alternately recording sessions for Vocalion and Bluebird, he delivers the best of his work, establishing himself as a superb slide guitar technician like Tampa Red or Kokomo Arnold : "Doctor's blues", "Streamline woman", "Talkin' to myself", "The big boat", "Guitar swing", "Red hot blues", "Lady doctor blues" , "Go ahead buddy" among others. In all, his work represents about sixty sides for Vocalion and Bluebird. After 1938, Casey Bill Weldon seemed to return to Kansas City and no longer recorded (with the possible exception of a session behind the pianist Cecil Gant). He should not be confused with Will Weldon who played for a while with the Memphis Jug Band.