b. June 25th, 1925 in Opelousas (Louisiana)

d. December 12th, 1987 in Lafayette (Louisiana)

ZYDECO LOUISIANA STOMP

JSP

1954 - September 1955

Son père Joseph, métayer créole, anime des fais-dodo après sa journée de travail. Enfant, Clifton travaille dans les champs de coton et de canne à sucre. Influencé par la musique Cajun de Louisiane et le Blues du Texas et du Mississippi, il apprend l'accordéon dès ses 14 ans avec son père. En 1942, il s'installe à Lake Charles où il travaille comme ouvrier le jour et musicien le soir et le week-end. Puis, il se fixe à Port Arthur au Texas et exerce le métier de chauffeur de camion pendant plusieurs années. Grâce au guitariste Clarence Garlow, Clifton attire l'attention du producteur J.R. Fulbright qui lui propose de graver ses premières faces pour Elko et Post (un label appartenant à Imperial). Sa première séance a lieu en 1954 à Lake Charles dans les locaux de la radio KAOK accompagné seulement de son oncle Maurice "Big" Chenier (guitare) et de Robert St Julien (batterie). Clifton obtient un premier succès avec la reprise de "Ay tite fille", un titre composé par Professor Longhair. Son accordéon brille déjà sur des instrumentaux dansants comme "Louisiana stomp", "Rockin' hop", "Rockin' the bop" mais aussi sur de vrais blues tels que le brut "Cliston blues". Dès avril 1955, Clifton enregistre pour le label Specialty - sous la supervision du producteur Robert "Bumps" Blackwell - avec de superbes musiciens : son frère Cleveland Chenier (frottoir), Philip Walker (guitare), Cornelius Green alias Lonesome Sundown (guitare), Lionel Prevost (saxophone). Cette période Specialty se révèle extrêmement riche avec les magnifiques "Clifton's dreamin'", "Think it over", "Opelousas hop", "All night long", "Squeezebox boogie", "Zodico stomp". Il s'agit ni plus ni moins de la création du style Zydeco dont il sera le roi incontestable pendant plus de 20 ans.

His father Joseph, a creole sharecropper, animates fais-dodo after his day's work. As a child, Clifton works in cotton and sugar cane fields. Influenced by Louisiana Cajun music and Texas and Mississippi Blues, he learned the accordion at age 14 with his father. In 1942, he moved to Lake Charles where he worked as a laborer during the day and musician in evenings and weekends. He then moved to Port Arthur, Texas and worked as a truck driver for several years. Thanks to guitarist Clarence Garlow, Clifton draws the attention of producer J.R. Fulbright who proposes to cut his first sides for Elko and Post (a label owned by Imperial). His first session took place in 1954 in Lake Charles in the premises of KAOK radio accompanied only by his uncle Maurice "Big" Chenier (guitar) and Robert St Julien (drums). Clifton gets a first success with the cover of "Ay tite fille", a title composed by Professor Longhair. His accordion already shines on dancing instrumentals like "Louisiana stomp", "Rockin' hop", "Rockin' the bop" but also on real blues such as "Cliston blues". Since april 1955, Clifton recorded for the Specialty label - under the supervision of producer Robert "Bumps" Blackwell - with great musicians : his brother Cleveland Chenier (rubboard), Philip Walker (guitar), Cornelius Green aka Lonesome Sundown (guitar), Lionel Prevost (saxophone). This Specialty period is extremely rich with the beautiful "Clifton's dreamin'", "Think it over", "Opelousas hop", "All night long", "Squeezebox boogie", "Zodico stomp". It is neither more nor less than the creation of the Zydeco style of which he will be the indisputable king for more than 20 years.

BAYOU DRIVE

Chess

P-Vine

October 1956 - 1957

Cela reste méconnu mais Clifton Chenier enregistra quelques faces pour Chess et Argo (une marque appartenant à Chess) lors de deux séances avec son groupe régulier. A la demande du label, Chenier favorise les éléments Blues à ses influences Cajun : "Where can my baby be" en est le parfait exemple avec la belle guitare de Philip Walker. On remarque aussi les excellents instrumentaux "The big wheel" et "Bayou drive".

This remains unknown but Clifton Chenier recorded some tracks for Chess and Argo (an imprint owned by Chess) in two sessions with his regular group. At the request of the label, Chenier favors Blues elements to his Cajun influences : "Where can my baby be" is the perfect example with Philip Walker's beautiful guitar. We also note the excellent instrumental "The big wheel" and "Bayou drive".

CLIFTON CHENIER & ROCKIN' DUPSEE

Flyright

Paula

1958 - 1960

ZYDECO BLUES

Flyright

1958 - 1960

ZYDECO BLUES vol.2

Flyright

1958 - May 1959

ROCKIN' ACCORDION

Flyright

1960

Clifton se fixe à Houston en 1958 avec sa femme Margaret et travaille pour le label Zynn basé à Crowley. Grâce au label Flyright, on peut écouter la production de Clifton Chenier pour Zynn gravée à Crowley entre 1958 et 1960. Sous la supervision du célèbre producteur louisianais Jay Miller, il délivre une serie de perles remarquables comme "Everybody calls me crazy", "If I ever get lucky", "It happened so fast" ou l'instrumental "Rockin' accordion". Derrière lui, un groupe fantastique l'entoure avec dans ses rangs Lionel Prevost, Katie Webster, Philip Walker, Wilton Semien parmi d'autres. Malgré la qualité des faces produites, le succès n'est pas au rendez-vous et la collaboration avec le label cesse en 1960. Souvent mesestimée ou méconnue, elle mérite pourtant une attention particulière.

Clifton moved to Houston in 1958 with his wife Margaret and worked for Crowley-based Zynn label. Thanks to the Flyright label, we can listen to Clifton Chenier's production for Zynn engraved at Crowley between 1958 and 1960. Under the supervision of the famous Louisiana producer Jay Miller, he delivers a series of remarkable gems like "Everybody calls me crazy", "If I ever get lucky", "It happened so fast" or the instrumental "Rockin' accordion". Behind him, a fantastic band surrounds him with in his ranks Lionel Prevost, Katie Webster, Philip Walker, Wilton Semien among others. Despite the quality of the faces produced, there is no success and collaboration with this label ceases in 1960. Often underestimated or unknown, it deserves special attention.

BON TON ROULET

Arhoolie

February 1964 / May 1966

BON TON ROULET AND MORE

Arhoolie

February 1964 / May 1966 / October 1967 / September 1973

Redécouvert par le producteur Chris Strachwitz, Clifton signe un contrat avec Arhoolie en 1963. Lui qui n'était pas entré dans un studio depuis 4 ans va développer pour ce label une oeuvre de premier plan pendant une douzaine d'années. Articulé surtout autour d'une séance de mai 1966 et de quelques ajouts çà et là, ce recueil contient de superbes pépites telles que l'entrainant "Ay Ai Ai", le sublime "Black snake blues", sa reprise de "Key to the highway", l'instrumental "Frog legs", le remarquable "If I ever get lucky" (avec la guitare de Cleveland Keyes). On remarque également le violon de Morris Chenier sur certaines pistes ("Baby please don't go"). Il faut aussi noter l'instrumental "Houston boogie" avec le piano d'Elmore Dixon. Accordéon omniprésent, toujours inspiré, chant puissant et expressif de Clifton Chenier tout au long de ces faces. Plusieurs titres ont été ajoutés dans la version CD.

Rediscovered by producer Chris Strachwitz, Clifton signed a contract with Arhoolie in 1963. He who had not entered a studio for 4 years will develop for this label a first-rate work for a dozen years. Articulated especially around a may 1966 session and some additions here and there, this collection contains beautiful gems such as the stirring "Ay Ai Ai", the sublime "Black snake blues", his cover of "Key to the highway", the instrumental "Frog legs", the remarkable "If I ever get lucky" (with the guitar of Cleveland Keyes). We also note Morris Chenier's violin on some tracks ("Baby please don't go"). Also noteworthy is the instrumental "Houston boogie" with Elmore Dixon's piano. Ubiquitous accordion, always inspired, powerful and expressive singing of Clifton Chenier all along these sides. Several titles have been added in the CD version.

LOUISIANA BLUES & ZYDECO

Arhoolie

P-Vine

May 1965

Il s'agit en fait du premier recueil d'enregistrements pour le label Arhoolie de Chris Strachwitz. Les titres furent gravés aux studios Gold Star de Bill Quinn à Houston lors d'une séance de mai 1965. Accompagné de son frère Cleveland Chenier, Elmore Dixon, Cleveland Keyes parmi d'autres, Clifton s'intéresse à tous les styles - Zydeco, Blues, Valses, Two-Steps - et chante aussi bien en anglais qu'en créole. On peut retenir "Louisiana two step", "Hot rod", "Louisiana blues", "Ay tete fee", "I can look down at your woman", "Accordion boogie", "Zydeco et pas sale", "Clifton's blues". Notons qu'on entend Clifton jouer de l'harmonica sur "I can't stand". Plusieurs titres ont été ajoutés dans la version CD.

This is actually the first collection of recordings for Chris Strachwitz's label Arhoolie. Titles were engraved at Bill Quinn's Gold Star studios in Houston in may 1965. Accompanied by his brother Cleveland Chenier, Elmore Dixon, Cleveland Keyes among others, Clifton is interested in all styles - Zydeco, Blues, Waltzes, Two-Steps - and sings in both english and creole. We can point out "Louisiana two step", "Hot rod", "Louisiana blues", "Ay tete fee", "I can look down at your woman", "Accordion boogie", "Zydeco et pas sale", "Clifton's blues". Note that we hear Clifton play harmonica on "I can't stand". Several titles have been added in the CD version.

KING OF THE BAYOUS

Arhoolie

May 1965 / November 1969 / May 1970

Centré sur une séance de mai 1970 aux studios Gold Star de Houston, ce recueil propose quelques superbes Blues comme "Hard to love someone", "Who can your good man be", "I believe I'll go back home", "Me and my chauffeur". Il y a aussi quelques morceaux de novembre 1969 avec notamment "Josephine par se ma femme" et "Ton na na". Plusieurs titres ont été ajoutés dans la version CD.

Focused on a may 1970 session at Houston's Gold Star Studios, this collection features some awesome Blues like "Hard to love someone", "Who can your good man be", "I believe I'll go back home", "Me and my chauffeur". There are also some songs of november 1969 with "Josephine par se ma femme" and "Ton na na". Several titles have been added in the CD version.

2ND ANNUAL BERKELEY BLUES FESTIVAL

Arhoolie

LIVE AT THE 1966 BERKELEY BLUES FESTIVAL

Arhoolie

April 1966

Performance publique au Berkeley Blues Festival en avril 1966 dans laquelle Clifton est uniquement accompagné du batteur Francis Clay. Le concert fut enregistré par la radio locale KAL (qualité sonore correcte). Sympathique prestation avec "French zydeco", "Louisiana rock" et les reprises de "Scratch my back", "What'd I say", "Clifton's boogie woogie" (en fait une reprise de "Pinetop's boogie woogie").

Public performance at the Berkeley Blues Festival in april 1966 in which Clifton is only accompanied by drummer Francis Clay. The concert was recorded by local radio KAL (decent sound quality). Nice performance with "French zydeco", "Louisiana rock" and the covers of "Scratch my back", "What'd I say", "Clifton's boogie woogie" (actually a cover of "Pinetop's boogie woogie").

BAYOU SOUL

Crazy Cajun

Edsel

AN INTRODUCTION TO CLIFTON CHENIER

Fuel 2000

1966 - 1967

Comme le label Arhoolie ne produisait que des LPs, Clifton enregistra aussi pour les labels Crazy Cajun et Teardrop du producteur Huey P. Meaux. Les singles ainsi enregistrés pouvaient être distribués dans le circuit des juke-boxes locaux. Un programme intense, inspiré entre Blues, Rhythm & Blues, airs traditionnels cajuns et créoles : "Say too koreck", "Worried life blues", "Goin' to Big Mary's", "High as a Georgia Pine", "Shake 'em up baby", "Don't touch my leg", "Comin' back home". Le CD Edsel propose la version la plus complète de ces séances.

As the label Arhoolie only produced LPs, Clifton also recorded for Crazy Cajun and Teardrop labels of producer Huey P. Meaux. The singles thus recorded could be distributed of the local jukeboxes circuit. An intense program, inspired by Blues, Rhythm & Blues, traditional Cajun and Creole tunes : "Say too koreck", "Worried life blues", "Goin' to Big Mary's", "High as a Georgia Pine", "Shake 'em up baby", "Don't touch my leg", "Comin' back home". The Edsel CD offers the most complete version of these sessions.

BLACK SNAKE BLUES

Arhoolie

BON TON ROULET AND MORE

Arhoolie

LOUISIANA BLUES & ZYDECO

Arhoolie

October 1967

Ce microsillon n'a pas été réédité en CD par Arhoolie. Les titres furent par contre repris dans les rééditions CD de "Louisiana blues and zydeco" et de "Bon ton roulet". Cette séance d'octobre 1967 - enregistrée à Berkeley (Californie) - est composée de pistes remarquables comme "Black snake blues", "Let's talk it over", "Things ain't like they used to be", "I lost my baby". Derrière l'étincelant Clifton Chenier, on trouve un groupe compact avec Felix Benoit (guitare), Joe Morris (basse), Robert St Julien (batterie) et Cleveland Chenier (frottoir).

This LP has not been reissued on CD by Arhoolie. The titles were however included in the CD reissues of "Louisiana blues and zydeco" and "Bon ton roulet". This october 1967 session - recorded in Berkeley (California) - is composed of remarkable tracks like "Black snake blues", "Let's talk it over", "Things ain't like they used to be", "I lost my baby". Behind the sparkling Clifton Chenier, we find a compact group with Felix Benoit (guitar), Joe Morris (bass), Robert St Julien (drums) and Cleveland Chenier (rubboard).

KING OF ZYDECO

Home Cooking

CLIFTON'S CAJUN BLUES

Prophecy

ZYDECO BLUES

Fuel 2000

CLIFTON CHENIER SINGS THE BLUES

Arhoolie

April 1969

Séance produite par Roy C. Ames pour son label Home Cooking. Clifton y est accompagné par son groupe régulier et délivre ici une majorité de titres sur tempos lents ou moyens souvent très Blues : "Brown skinned woman", "My little angel", "Done got over", "Blues after hours", "Trouble in mind". Une curiosité : une reprise du classique du Swing "In the mood" (composé par Glenn Miller).

Session produced by Roy C. Ames for his Home Cooking label. Clifton is accompanied by his regular band and delivers here a majority of titles on slow or average tempos, often very Blues : "Brown skinned woman", "My little angel", "Done got over", "Blues after hours", "Trouble in mind ". A curiosity : a cover of the Swing classic "In the mood" (composed by Glenn Miller).

AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '69

Scout

CBS

L+R

October 1969

Cette édition de l'American Folk Blues Festival fut supervisée par Chris Strachwitz qui naturellement invita Clifton Chenier à se produire lors de cette tournée européenne. Supporté par la batterie de Robert St Julien et le frottoir de son frère Cleveland, il donne deux versions très dynamiques de "Zydeco et pas salé" et "Wrap it up". Cette année 1969 est une année faste. Au-delà de sa collaboration à l'American Folk Blues Festival, il figure aussi à l'affiche des festivals d'Ann Arbor et de Newport.

This edition of the American Folk Blues Festival was supervised by Chris Strachwitz who naturally invited Clifton Chenier to perform on this European tour. Supported by Robert St Julien drumming and the rubboard of his brother Cleveland, he gives two very dynamic versions of "Zydeco et pas salé" and "Wrap it up". 1969 is a very good year. Beyond his collaboration at the American Folk Blues Festival, he is also featured at Ann Arbor and Newport festivals.

LIVE AT A FRENCH CREOLE DANCE

Arhoolie

LIVE AT ST MARK'S

Arhoolie

November 1971

Belle ambiance enjouée et agréable dans ce bon concert donné à Richmond (Californie). Rythme rapide et puissant sur "Cher catin", "New ma negress", "J'ai conet c'est pas ma femme", "You're my mule", "Tighten up zydeco".

Nice, cheerful and pleasant atmosphere in this good concert given in Richmond (California). Fast and powerful rhythm on "Cher catin", "New ma negress", "J'ai conet c'est pas ma femme", "You're my mule", "Tighten up zydeco".

OUT WEST

Arhoolie

FRANCE SOCIETE ANONYME

Arhoolie

December 1971 / May 1973

Superbe séance de mai 1973 dans laquelle Clifton est supporté par un groupe de premier plan : Elvin Bishop (guitare), Steve Miller (piano), John Hart (saxophone), Paul Senegal (guitare) notamment dont l'apport se révèle déterminant dans la réussite de cet opus. Leur cohésion est remarquable sur des pépites comme "I'm on the wonder", "The hucklebuck", "Calinda", "You're fussin' too much", "All your love", "Crawfish Jambalaya", "Louisiana two step". Sur l'autre séance rassemblée ici, on trouve une superbe version de "I'm a hog for you". La plupart de ces morceaux constituèrent la bande-son du film français "France société anonyme" réalisé par Alain Corneau. A la même époque, Clifton apparait dans le film documentaire "Hot pepper" (1973) réalisé par Les Blank.

Superb session of may 1973 in which Clifton is supported by a first-rate band : Elvin Bishop (guitar), Steve Miller (piano), John Hart (saxophone), Paul Senegal (guitar) whose contribution proves decisive in the success of this opus. Their cohesion is remarkable on gems like "I'm on the wonder", "The hucklebuck", "Calinda", "You're fussin' too much", "All your love", "Crawfish Jambalaya", "Louisiana two step". On the other session gathered here, there is a superb version of "I'm a hog for you". Most of these pieces were the soundtrack of the french film "France société anonyme" directed by Alain Corneau. At the same time, Clifton appears in the documentary film "Hot pepper" (1973) directed by Les Blank.

CAJUN SWAMP MUSIC LIVE

Tomato

LIVE AT MONTREUX

Charly

Arhoolie

July 1975

Il s'agit de la captation scénique du concert de Clifton Chenier sur la scène du fameux Montreux Jazz Festival en juillet 1975. Il offre ici une belle performance Zydeco et Cajun avec son excellent groupe régulier : "Jambalaya", "I'm a hog for you", "Tes haricots pas sales", "Clifton's boogie woogie" figurent parmi les meilleurs moments de ce concert.

This is live recording of Clifton Chenier's concert on the stage of the famous Montreux Jazz Festival in july 1975. Here he offers a great Zydeco and Cajun performance with his excellent regular band : "Jambalaya", "I'm a hog for you", "Tes haricots pas sales", "Clifton's boogie woogie" are some of the highlights of this concert.

BOGALUSA BOOGIE

Arhoolie

October 1975

Gravé en une seule journée à Bogalusa, ce disque se range aisément parmi les chefs d'oeuvre de Clifton Chenier. Etincelant à l'accordéon (et aussi à l'harmonica), accompagné par ses superbes musiciens, il livre une tranche de Zydeco Blues dynamique et irrésistible. Un concentré d'inspiration, de puissance et de feeling parfaitement produit par Chris Strachwitz. Parmi toutes ces pépites, on remarque "Sa m'appel fou", "Je me reveiller ce matin", "Je suis en recolteur", "Bogalusa boogie", "Quelque chose sur mon idee" (avec un excellent solo de saxophone de John Hart), "Ride 'em cowboy" (avec un autre magnifique solo de John Hart).

Recorded in a single day in Bogalusa, this album ranks easily among the masterpieces of Clifton Chenier. Sparkling on accordion (and also on harmonica), accompanied by his superb musicians, he delivers a slice of dynamic and irresistible Zydeco Blues. A concentrate of inspiration, power and feeling perfectly produced by Chris Strachwitz. Among all these gems, we can point out "Sa m'appel fou", "Je me reveiller ce matin", "Je suis en recolteur", "Bogalusa boogie", "Quelque chose sur mon idee" (with an excellent saxophone solo of John Hart), "Ride 'em cowboy" (with another magnificent John Hart solo).

BOOGIE 'N ZYDECO

Maison de Soul

ZYDECO LEGEND

Maison de Soul

November 1975

Clifton enregistra aussi un peu pour le label Maison de Soul du producteur Floyd Soileau. Ces titres sont intéressants mais n'atteignent pas la perfection des faces Arhoolie. Néanmoins, "Shake it don't break it", "You can't sit down", "Road runner", "Hot tamale baby" méritent l'écoute.

Clifton also recorded a bit for the Maison de Soul label from producer Floyd Soileau. These titles are interesting but do not reach the perfection of the Arhoolie sides. Nevertheless, "Shake it don't break it", "You can't sit down", "Road runner", "Hot tamale baby" deserve listening.

FRENCHIN' THE BLUES

Blue Star

Barclay

Verve

February 1976

Le programme de ce magnifique disque regroupe en grande partie des reprises Blues, Rhythm & Blues et Rock & Roll chantées en anglais et en français. Tout au long de l'album, Clifton brille au chant et à l'accordéon. Son groupe est exceptionnel ici : son frère Cleveland Chenier (frottoir), Stanley "Buckwheat" Dural Jr (claviers), Paul Senegal (guitare), Robert Peter (alias Robert St Julien) (batterie), Lon Price (saxophone) et deux musiciens du groupe Louisiana Leroux (le guitariste Jeff Pollard et le bassiste Leon Medica). D'après la Zydeco Discography officielle, le personnel présent et les dates pourraient être différents de ceux indiqués dans le livret. Quoi qu'il en soit, ces titres méritent tous une grande attention tant ils s'avèrent superbement aboutis (gravés à Bogalusa et produits par le français Philippe Rault). Le superbe dessin de pochette est signé par l'excellent illustrateur Jean Vern.

The program of this magnificent album includes mostly Blues, Rhythm & Blues and Rock & Roll sung in english and french. Throughout thid record, Clifton shines on vocals and accordion. His band is exceptional here : his brother Cleveland Chenier (rubboard), Stanley "Buckwheat" Dural Jr (keyboards), Paul Senegal (guitar), Robert Peter (aka Robert St Julien) (drums), Lon Price (saxophone) and two musicians from Louisiana Leroux (guitarist Jeff Pollard and bassist Leon Medica). According to the official Zydeco Discography, personal and dates could be different from those indicated in the booklet. Anyway, these titles deserve all attention as they are superbly accomplished (engraved in Bogalusa and produced by the french Philippe Rault). The beautiful cover art is signed by the excellent illustrator Jean Vern.

10TH ANNIVERSARY NEW ORLEANS JAZZ & HERITAGE FESTIVAL

Flying Fish

Sonet

April 1976

BOOGIE IN BLACK AND WHITE

Jin

1976

Il y a dans ce disque une puissance et une vigueur contagieuses qui donne l'envie irrépressible de danser. Associé au chanteur de Swamp-Pop Rod Bernard (né à Opelousas comme Clifton Chenier), Clifton est encore une fois impérial à l'accordéon. Il n'y a quasiment que des reprises de standards mais peu importe tant le plaisir de jouer semble évident : "My babe", "True fine mama", "Please don't leave me", "Baby where did you go last night", "Shake rattle and roll". Dommage que cet excellent disque soit si court.

There is in this disc a power and a contagious vigor which gives the irrepressible desire to dance. Associated with Swamp-Pop singer Rod Bernard (born in Opelousas as Clifton Chenier), Clifton is once again an imperial accordionist. There are almost standard covers but it doesn't matter how much fun he seems to play : "My babe", "True fine mama", "Please don't leave me", "Baby where did you go last night"," Shake rattle and roll". Too bad that this excellent record is so short.

J'AI ETE AU BAL vol.2

Arhoolie

April 1977

Une version live inédite de "I'm a hog for you" capturée sur la scène du New Orleans Jazz & Heritage Festival en avril 1977.

An unissued live version of "I'm a hog for you" captured on New Orleans Jazz & Heritage Festival stage in april 1977.

CLIFTON CHENIER SINGS THE BLUES

Arhoolie

April 1977

Peu après sa participation au New Orleans Jazz & Heritage Festival, il participe à une séance au Sea Saint Studios de la Nouvelle Orléans supervisée par Chris Strachwitz et John Lumsdaine. On note un très bon Blues hypnotique "Hungry man blues" et le sympathique "Easy easy baby". Le reste du programme reprend ses excellentes faces de 1969 pour Home Cooking.

Shortly after his participation in New Orleans Jazz & Heritage Festival, he participated in a session at Sea Saint Studios in New Orleans supervised by Chris Strachwitz and John Lumsdaine. We note a very good hypnotic Blues "Hungry man blues" and the nice "Easy easy baby". The rest of the program compiles his excellent 1969 Home Cooking sides.

ON TOUR

Free Bird

EPM

LE ROI DU ZYDECO

Atlas

December 1977

Concert au Palace à Paris lors d'une venue de Clifton Chenier en Europe. Il s'agit d'un disque live assez intéressant mais sans surprise (des versions correctes de "Travelin' man", "Shake it up", "Let's talk it over"). Trois titres ont été ajoutés dans les versions CD (dont les excellents "Four in the mornin'" et "Walkin' on the highway").

Concert at the Palace in Paris during a visit by Clifton Chenier to Europe. This is a fairly interesting live record but no surprises (decent versions of "Travelin' man", "Shake it up", "Let's talk it over"). Three titles have been added in the CD versions (including the excellent "Four in the mornin'" and "Walkin' on the highway").

CLIFTON CHENIER IN NEW ORLEANS

GNP - Crescendo

1978

Avec son groupe régulier (mention à Cleveland Chenier et John Hart), Clifton délivre encore une fois un album intense, gravé comme le titre l'indique à la Nouvelle Orléans. Plaisir de jouer et inspiration palpables sur des pistes comme "Boogie Louisiane", "Cotton picker blues", "Hello Rosa Lee", "Mon vieux buggy" et "Jusque parce que je t'aime". Il s'agit de son dernier grand album studio.

With his regular band (mention to Cleveland Chenier and John Hart), Clifton delivers again an intense album, recorded as the title indicates in New Orleans. Pleasure to play and palpable inspiration on tracks like "Boogie Louisiana", "Cotton picker blues", "Hello Rosa Lee", "Mon vieux buggy" and "Jusque parce que je t'aime". This is his last great studio album.

SQUEEZE BOX BOOGIE

Just a Memory

August 1978

Concert sur une scène de Montreal (Canada) avec ambiance sympathique et qualité sonore correcte. Un disque intéressant mais inégal - peu original dans l'ensemble - qu'on conseillera surtout aux complétistes.

Concert on a Montreal (Canada) stage with a nice atmosphere and good sound quality. An interesting but uneven disc - not very original overall - that should be recommended especially to completetists.

WE'RE GONNA PARTY

Collectables

COMIN' HOME

Aim

September 1978

Concert californien avec une qualité sonore faiblarde. Par conséquent, il s'agit d'un album live dispensable qui ne devrait intéresser que les fans confirmés de Clifton Chenier.

Californian concert with a quite weak sound quality. Consequently, it is a dispensable live album that should only interest Clifton Chenier's confirmed fans.

LIVE AND TOGETHER

Crazy Cajun

1981

Un court album live enregistré sur une scène texane en compagnie de la chanteuse "Big Mama" Thornton. Ce microsillon rare ne possède pas une qualité sonore très satisfaisante et pourrait décevoir l'auditeur occasionnel.

A short live album recorded on a Texas stage with singer "Big Mama" Thornton. This rare album does not have a very satisfactory sound quality and could disappoint the casual listener.

LIVE AT GRANT STREET

Arhoolie

April 1981

Ces bandes live - captées dans un club de Lafayette - étaient la propriété de Southern Recording & Video Productions. Elles furent rachetées par Arhoolie qui édita ce CD. Une bonne performance scénique de Clifton datant de la dernière partie de sa carrière. On note la présence de son fils C.J. Chenier au saxophone.

These live tapes - captured in a Lafayette club - were owned by Southern Recording & Video Productions. They were bought by Arhoolie who issued this CD. A good performance by Clifton from the last part of his career. We note the presence of his son C.J. Chenier on saxophone.

FROM LA TO L.A.

JSP

Early 1980's

I'M HERE

Alligator

Sonet

1982

Gravé à Bogalusa en huit heures seulement, ce disque est produit par Sam Charters. Clifton est encore très présent à l'accordéon, bien supporté par son groupe régulier (Cleveland Chenier, Danny Caron, Wayne Burns, Robert Peter (alias Robert St Judy), C.J. Chenier, Warren Caesar, Gabriel King). Moins puissant et inspiré que dans ses faces Arhoolie, il livre néanmoins un disque sympathique - un peu plat par moments - qui mérite l'écoute.

Recorded in Bogalusa in just eight hours, this album is produced by Sam Charters. Clifton is still very present on accordion, well supported by his regular band (Cleveland Chenier, Danny Caron, Wayne Burns, Robert Peter aka Robert St Judy, C.J. Chenier, Warren Caesar, Gabriel King). Less powerful and inspired than in his Arhoolie sides, he nevertheless delivers a nice record - a bit flat at times - that deserves listening.

LIVE AT THE SAN FRANCISCO BLUES FESTIVAL

Arhoolie

LIVE AT THE LONG BEACH AND SAN FRANCISCO BLUES FESTIVALS

Arhoolie

September 1983

Bandes live capturées aux festivals de Long Beach et de San Francisco en septembre 1983. On entend assez peu Clifton - déjà diminué par la maladie - à l'accordéon. Mais, son groupe le soutient parfaitement (avec notamment Sherman Robertson à la guitare et une belle section cuivres) avec chaleur et feeling. La set-list est sympathique et bien enregistrée.

Live tapes captured at Long Beach and San Francisco festivals in september 1983. Clifton - already diminished by disease - is not very present on accordion. But, his band supports him perfectly (with notably Sherman Robertson on guitar and a beautiful horn section) with warmth and feeling. The set-list is nice and well recorded.

COUNTRY BOY

Caillier

Maison de Soul

KING OF ZYDECO

Ace

1984