Edward Harrington

b. January 10th, 1935 in Macon (Mississippi)

d. June 1st, 2018 in Stokie (Illinois)

HILLBILLY BLUES

Redita

1958 - December 1961

COMPLETE EARLY RECORDINGS

Blue Eye blog (mp3)

1958 - November 1974

Cousin de Carey Bell, élevé par sa grand-mère Cherokee, il grandit à Birmingham (Arkansas). Gaucher, il apprend avec une guitare de droitier portée à l'envers. Arrivé à Chicago en septembre 1950, Eddy joue d'abord surtout du Gospel tout en exerçant de nombreux métiers. Il joue sur le marché de Maxwell Street au début des années 50 sous le nom de Guitar Eddy. Grâce à son oncle Houston Harrington - manager du label Atomic H - il peut graver ses premiers titres - en 1958-59 et sous le pseudonyme de Clear Waters (un surnom que lui a donné "Jump" Jackson en hommage à Muddy Waters) - dans un style très ouvert intégrant aussi bien des éléments Blues, que Rock & Roll ou Rhythm & Blues : "Hillbilly blues", "Neckbones everyday" et le fameux "A minor cha cha". Avec ce dernier morceau, il s'inscrit même dans la mouvance West Side Sound naissante. En 1960, Eddy enregistre une poignée de titres pour le label LaSalle (le label du batteur "Jump" Jackson). A la même époque, il devient le guitariste d'Eddie Bell & The Hill Boppers, un groupe de Rock & Roll blanc de Chicago. Avec eux, il enregistre substantiellement jusqu'au milieu des années 60 (certains de ces morceaux sont disponibles dans le recueil proposé par Gérard Herzhaft sur son blog Blue Eye). Devenu Eddy Clearwater, il grave quelques morceaux chez Federal en 1961 sous la supervision du producteur Sonny Thompson ("A real good time", "Hey Bernardine") puis chez USA ("The duck walk") avant de passer chez Versa (pour le funky "Doin' the model"). La sélection du blog Blue Eye comprend également un excellent simple gravé en novembre 1974 pour son propre label Cleartone : "True love" d'inspiration Soul-Funk et le Blues "Lonely nights".

Cousin of Carey Bell, raised by his Cherokee grandmother, he grew up in Birmingham, Arkansas. Left-handed, he learns with a right-handed guitar held upside down. Arrived in Chicago in september 1950, Eddy first plays Gospel while working many jobs. He played on the Maxwell Street market in the early 50's as Guitar Eddy. Thanks to his uncle Houston Harrington - manager of the Atomic H label - he can record his first titles - in 1958-59 and under the pseudonym of Clear Waters (a nickname that gave him "Jump" Jackson in tribute to Muddy Waters) - in a very open style incorporating both Blues, Rock & Roll or Rhythm & Blues elements : "Hillbilly blues", "Neckbones everyday" and the famous "A minor cha cha". With this last track, he is even part of the nascent West Side Sound movement. In 1960, Eddy cut a handful of titles for the LaSalle (the label of drummer "Jump" Jackson). At the same time, he became the guitarist of Eddie Bell & The Hill Boppers, a white Chicago Rock & Roll band. With them, he records substantially until the mid-60's (some of these pieces are available in the collection proposed by Gerard Herzhaft on his Blue Eye blog). Became Eddy Clearwater, he made a few songs at Federal in 1961 under the supervision of producer Sonny Thompson ("A real good time", "Hey Bernardine") then at USA ("The duck walk") before going to Versa (for the funky "Doin' the model"). The Blue Eye blog selection also includes an excellent simple engraved in november 1974 for his own Cleartone label : the Soul-Funk inspired "True love" and pure blues "Lonely nights".

JUST OFF HALSTED

Flying Fish

CHICAGO BLUES SHOWS OF THE 70'S

Chicago Sound Recordings

July 1974

En compagnie du groupe de Bob Riedy avec lequel il tourne quelque temps, la carrière d'Eddy Clearwater va connaitre un nouveau départ. Sur ce LP, il prend deux excellents titres en leader : "Pretty baby" et "Caldonia".

In the company of Bob Riedy's band, with whom he tours some time, Eddy Clearwater's career will get a new beginning. On this LP, he takes two excellent titles as a leader : "Pretty baby" and "Caldonia".

BLACK NIGHT

MCM

Storyville

November 1976

Concert au Ma Bea's accompagné par Jimmy Dawkins, Sylvestre Boines et Fred Below. Il fut capté par la française Marcelle Morgantini pour son label MCM. Une set-list très blues jouée par un groupe dense et inspiré. Quelques longueurs par moments mais globalement très prenant ("Black night, "My babe", "Hoochie coochie man"). Il y a 3 titres supplémentaires sur la version CD de Storyville.

Concert at Ma Bea's accompanied by Jimmy Dawkins, Sylvestre Boines and Fred Below. It was captured by french Marcelle Morgantini for her MCM label. A true blues set-list played by a dense and inspired backing band. A few lengths at times but very catchy overall ("Black night", "My babe", "Hoochie coochie man"). There are 3 additional tracks on the Storyville CD version.

DIRECT FROM CHICAGO

MCM

CHICAGO BLUES NIGHTS vol.2

Storyville

November 1976

Quatre titres issus du même concert au Ma Bea's avec les mêmes musiciens.

Four tracks from the same concert at Ma Bea's with the same musicians.

I DIDN'T GIVE A DAMN IF WHITES BOUGHT IT vol.2, 4 & 5

Red Lightnin'

BOOGIE MY BLUES AWAY

Delmark

March 1977

CHICAGO DAILY BLUES

Wolf

1977

Ce CD paru en 1999 réédite l'album "Two times nine" et ajoute des titres live prévus pour le label Baron mais restés inédits jusqu'alors. Ces titres live, captés au Kingston Mines, possèdent une qualité sonore assez moyenne qui peut gâcher le plaisir de l'auditeur.

This CD released in 1999 reissues the "Two times nine" album and adds live tracks planned for the Baron label but remained unissued until then. These live tracks, recorded at Kingston Mines, have a fairly average sound quality that can spoil the listener's pleasure.

LIVE IN MONTREUX

Black & Blue

Evidence

EVERYTHING GONNA BE ALRIGHT

Black & Blue

July 1978

Eddy participe au festival de Montreux au sein des Chicago All Stars aux côtés de Junior Wells et Buddy Guy. On peut l'entendre sur la reprise correcte de "Hoochie coochie man".

Eddy participates in the Montreux Festival in Chicago All Stars band alongside Junior Wells and Buddy Guy. He can be heard on the decent cover of "Hoochie coochie man".

TWO TIMES NINE

Charly

Fan Club

CHICAGO DAILY BLUES

Wolf

September - December 1978 / March - October 1979

Ces bandes semblent avoir été gravées pour son propre label Cleartone mais sont restées inédites. Elles furent ensuite vendues à Ron Bartolucci pour son label Baron qui échoua à les publier. Finalement, c'est la marque anglaise Charly qui publie le LP "Two times nine" en 1981. Plusieurs autres éditions ont suivi avec des set-lists différentes. On peut ressortir les superbes "Came up the hard way", "2x9", "Chicago daily blues", "The world is in bad situation" ainsi que le funky "A little bit of blues, a little bit of rock & roll". Derrière Eddy, on trouve d'excellents musiciens comme Abb Locke, Jimmy Johnson, Allen Batts, Casey Jones parmi d'autres.

These tapes seem to have been recorded for his own Cleartone label but have remained unissued. They were then sold to Ron Bartolucci for his Baron label, which failed to publish them. Finally, the english imprint Charly issued the "Two times nine" LP in 1981. Several other editions followed with different set-lists. We can highlight the beautiful "Came up the hard way", "2x9", "Chicago daily blues", "The world is in bad situation" and the funky "A little bit of blues, a little bit of rock & roll ". Behind Eddy, there are great musicians like Abb Locke, Jimmy Johnson, Allen Batts, Casey Jones among others.

LIVE AT KINGSTON MINES

Fan Club

New Rose

1978

Album live gravé sur la scène du club chicagoan Kingston Mines en 1978. Eddy Clearwater et son groupe sont en bonne forme mais la set-list manque cruellement d'originalité. La qualité sonore est correcte. On retient tout de même les moments les plus blues : "Last night", "Black night".

Live album captured on the chicagoan Kingston Mines stage in 1978. Eddy Clearwater and his group are in good shape but the set-list lacks originality. The sound quality is decent. We can still point out the most blues moments : "Last night", "Black night".

THE CHIEF

Rooster

November 1979

Enregistré en deux soirées aux studios Odyssey Sound de Chicago, cet album fut supervisé par Jim & Amy O'Neal pour leur label Rooster. Eddy montre ici qu'il est un chanteur charismatique, un guitariste capable de finesse entre Chuck Berry et Magic Sam et un compositeur doué : "Blues for breakfast", "One day at a time", "I wouldn't lay my guitar down", "Blues for a living", "Bad dream". Dans ce pur disque de Chicago Blues, il est parfaitement supporté par des sidemen exceptionnels (Lurrie Bell, Abb Locke, Lafayette Leake, Casey Jones, Chuck Smith et surtout un superbe Carey Bell).

Recorded in two nights at Odyssey Sound Studios in Chicago, this album was supervised by Jim & Amy O'Neal for their Rooster label. Eddy shows here that he is a charismatic singer, a guitarist capable of finesse between Chuck Berry and Magic Sam and a talented composer : "Blues for breakfast", "One day at a time", "I wouldn't lay my guitar down", "Blues for a living", "Bad dream". In this pure Chicago Blues record, he is perfectly supported by exceptional sidemen (Lurrie Bell, Abb Locke, Lafayette Leake, Casey Jones, Chuck Smith and especially a superb Carey Bell).

CHICAGO BLUES SESSION vol.23

Wolf

1980

Bandes en public enregistrées à Cambridge (Massachusets) dans lesquelles les cousins Carey Bell et Eddy Clearwater partagent l'affiche. Malgré des accompagnateurs de premier choix (Allen Batts, Chuck Smith, Bob Stroger, Casey Jones), le disque peine à convaincre : une qualité sonore assez moyenne, des morceaux un peu longs, des leaders peu inspirés. Un disque assez mineur et peu intéressant.

Live tapes captured in Cambridge (Massachusetts) in which the cousins Carey Bell and Eddy Clearwater share the bill. Despite first-choice musicians (Allen Batts, Chuck Smith, Bob Stroger, Casey Jones), the disc is hardly convincing : a rather average sound quality, a bit too long songs, uninspired leaders. A relatively minor and not very interesting album.

LIVE AT BLUES

Wolf

September 1982

FLIMDOOZIE

Rooster

September 1985 - March 1986

Second disque - parfois sous-estimé - pour le label Rooster co-produit par Jim O'Neal et Eddy lui-même. On peut ressortir le superbe et entrainant titre d'ouverture "All about the blues", le dansant "Do this town tonight", le remarquable slow blues "Black night falling down easy" (avec la participation décisive d'Otis Rush), "IRS man". Autour d'Eddy - flamboyant au chant et à la guitare - on trouve d'admirables musiciens : Sugar Blue, Abb Locke, Leo Davis ainsi que l'excellent batteur Tim Austin.

Second disc - sometimes underestimated - for the Rooster label co-produced by Jim O'Neal and Eddy himself. We can highlight the superb and exciting opening title "All about the blues", the dancing "Do this town tonight", the remarkable slow blues "Black night falling down easy" (with the decisive participation of Otis Rush), "IRS man". Around Eddy - flamboyant singing and guitar - we find admirable musicians : Sugar Blue, Abb Locke, Leo Davis and the excellent drummer Tim Austin.

A REAL GOOD TIME LIVE

Rooster

September 1988 - January 1989

Album live assemblé à partir de plusieurs concerts donnés dans des clubs de l'Indiana fin 1988 / début 1989. Dans une ambiance surchauffée, Eddy joue avec son groupe régulier. Entre Blues et Rock & Roll, l'atmosphère est chaude et enjouée et l'album fort plaisant. Il y a trois titres supplémentaires dans la version CD.

Live album assembled from several concerts given in Indiana clubs in late 1988 / early 1989. In an overheated ambience, Eddy plays with his regular band. Between Blues and Rock & Roll, the atmosphere is warm and cheerful and the album is very pleasant. There are three additional titles in the CD version.

BLUES HANG OUT

Black & Blue

Evidence

December 1989

Gravé à Paris durant la tournée française du Chicago Blues Festival organisée à la fin de l'année 1989. Avec son groupe très homogène et inspiré (Will Crosby, Herman Applewhite, Tim Austin), Eddy délivre un album solide et consistant, émaillé de vraies réussites comme "Blues hang out", "I came up the hard way", "Stormy monday blues", "Blues for breakfast", "Chicago Daley blues", "You upset my baby". On note aussi l'apparition de la chanteuse "Big Time" Sarah sur quelques morceaux. L'album est publié sur le label français Black & Blue et réédité sous la marque américaine Evidence.

Recorded in Paris during the Chicago Blues Festival french tour organized at the end of 1989. With his very homogeneous and inspired backing band (Will Crosby, Herman Applewhite, Tim Austin), Eddy delivers a solid and consistent album, studded with real achievements like "Blues hang out", "I came up the hard way", "Stormy monday blues", "Blues for breakfast", "Chicago Daley blues", "You upset my baby". We also note the appearance of singer "Big Time" Sarah on some pieces. The album is issued on French label Black & Blue and reissued on american imprint Evidence.

IT MAY BE A WEEK MAY BE A MONTH

Blues Network

1991 ?

HELP YOURSELF

Blind Pig

1992

Une production très travaillée - oeuvre de Jerry Del Giudice et Michael Freeman - qui donne à la musique d'Eddy une coloration bien particulière mais pas totalement convaincante. Intéressant mais moins percutant que ses précédents albums pour Rooster ou Black & Blue. A noter, une jolie reprise de "All your love".

A highly worked production by Jerry Del Giudice and Michael Freeman which gives Eddy's music a very particular but not totally convincing coloring. Interesting but less punchy than his Rooster or Black & Blue previous albums. Note, a nice cover of "All your love".

MEAN CASE OF THE BLUES

Cleartone

Bullseye

1996

Ce disque fut d'abord publié par Cleartone - le label d'Eddy - avant d'être rapidement repris par Bullseye (un label appartenant à Rounder). Plus varié que les opus précédents et donc moins blues, il y a ici une bonne dose de Soul - Rhythm & Blues. Mais, peu inspiré et peu convaincant, il ne séduit jamais l'auditeur. On peut éventuellement retenir "Check up on my baby" où Eddy redevient le bluesman que l'on aime.

This album was first released by Cleartone - Eddy's own label - before being quickly reissued by Bullseye (a label owned by Rounder). More varied than previous opuses and therefore less blues, there is here a good dose of Soul - Rhythm & Blues. But, uninspired and unconvincing, he never seduces the listener. We can possibly remember "Check up on my baby" where Eddy becomes the bluesman we love.

CLARK STREET RAMBLERS

Blue Chicago

June - July 1997

Compilation de morceaux inédits joués par des habitués du club Blue Chicago. Eddy y interprète un bon "Sun is shining".

Compilation of unissued tracks played by Blue Chicago club regulars. Eddy plays a good "Sun is shining".

COOL BLUES WALK

Bullseye

1997

Après un triple pontage coronarien en janvier 1997, Eddy propose un deuxième album pour Bullseye dans la continuation de "Mean case of the blues". Produit par Duke Robillard et accompagné par son groupe, le programme comporte quelques rares bons moments : "Cool blues walk", "Nashville road" et ses accents Country, "The love I have for you" (et le solo d'harmonica de Jerry Portnoy). Le reste semble malheureusement bien plat.

After a triple coronary bypass in january 1997, Eddy offers a second album for Bullseye in continuation of "Mean case of the blues". Produced by Duke Robillard and accompanied by his band, the program has some rare good moments : "Cool blues walk", "Nashville road" and its Country accents, "The love I have for you" (and Jerry Portnoy's harmonica solo). The remaining tracks seem unfortunately flat.

THE LUGANO BLUES TO BOP FESTIVAL

Altrisuoni

September 1999

Sur la scène du festival suisse de Lugano, Eddy joue une longue et superbe version de "Don't steal my blues".

On the stage of the Lugano swiss festival, Eddy plays a long and superb version of "Don't steal my blues".

RESERVATION BLUES

Bullseye

2000

Ce remarquable album pour Bullseye est co-produit par Eddy et Duke Robillard. Bien plus abouti que ses derniers opus, il rassemble plusieurs excellentes pièces : "Winds of change", le jazzy "Reservation blues", le superbe instrumental "Blues cruise" et les purs blues "Running along", "Easy is my style", "Find yourself" (avec Carey Bell à l'harmonica).

This remarkable album for Bullseye is co-produced by Eddy and Duke Robillard. Much more successful than his last opus, it brings together several excellent pieces : "Winds of change", the jazzy "Reservation blues", the superb instrumental "Blues cruise" and pure blues "Running along", "Easy is my style", "Find yourself" (with Carey Bell on harmonica).

ROCK 'N ROLL CITY

Bullseye

2003

Associé au groupe Los Straitjackets, Eddy délivre un album situé entre Rock & Roll, Rockabilly et Rhythm & Blues. Constamment excitant et dansant ("You're humbuggin' me", "Ding dong daddy", "Monkey paw", "Let the four winds blow"), ce disque vraiment original pourra toutefois désappointer les amateurs de pur blues.

Associated with Los Straitjackets band, Eddy delivers an album located between Rock & Roll, Rockabilly and Rhythm & Blues. Constantly exciting and dancing ("You're humbuggin' me," "Ding dong daddy", "Monkey paw", "Let the four winds blow"), this truly original record can disappoint blues purists.

WEST SIDE STRUT

Alligator

2008

Le nouvel album d'Eddy Clearwater - publié par Alligator - est produit par Ronnie Baker Brooks qui lui confère un son puissant et dévastateur. Autour d'Eddy, on trouve des invités de marque comme Billy Branch, Lonnie Brooks, Otis Clay et Jimmy Johnson. De nombreuses pépites sont rassemblées ici : "A good leavin' alone", "Gotta move on", "Do unto others", "Trouble trouble" et une belle version acoustique de son "Came up the hard way".

Eddy Clearwater's new album - released by Alligator - is produced by Ronnie Baker Brooks, giving it a powerful and devastating sound. Around Eddy, there are distinguished guests like Billy Branch, Lonnie Brooks, Otis Clay and Jimmy Johnson. Many gems are gathered here : "A good leavin' alone", "Gotta move on", "Do unto others", "Trouble trouble" and a nice acoustic version of his "Came up the hard way".

SOUL FUNKY

Cleartone

January 2014

Agé de presque 80 ans, Eddy démontre qu'il demeure toujours un showman charismatique dans cet album live. Bien supporté par Ronnie Baker Brooks à la guitare, il donne quelques intéressantes versions de "Hypnotized", "Too old to get married", "Came up the hard way / Root to the fruit". Il meurt dans sa maison de Skokie (banlieue nord de Chicago) d'un arrêt cardiaque. Il y eut deux femmes dans sa vie : sa première femme Earlean (qui fut également son manager) et sa seconde femme Renee Greenman.

Almost 80 years old, Eddy shows that he is still a charismatic showman in this live album. Well supported by Ronnie Baker Brooks on guitar, he gives some interesting versions of "Hypnotized", "Too old to get married", "Came up the hard way / Root to the fruit". He died in his home in Skokie, a northern suburb of Chicago, from cardiac arrest. There were two women in his life : his first wife Earlean (who was also his manager) and his second wife Renee Greenman.