Frank Otis Frost

b. April 15th, 1936 in Auvergne (Arkansas)

d. October 12th, 1999 in Helena (Arkansas)

HEY BOSSMAN

Phillips

JELLY ROLL KING

Charly

BIG BOSS MAN

Collectables

April 1962

Fils de Theodore et Dorthula Frost, Frank nait dans l'Arkansas. Dans les années 40, la famille s'installe à Saint-Louis. Multi-instrumentiste, il a commencé par l'orgue à l'église puis le piano, la guitare et enfin l'harmonica qui est resté son moyen d'expression privilégié. Dès 1954 - à 18 ans - Frank tourne sporadiquement avec Robert Nighthawk et son fils Sam Carr. Le célèbre "Sonny Boy" Williamson le prend également sous son aile quelques temps : il sera son guitariste entre 1956 et 1959. Quittant Williamson, Frank retrouve son ami Sam Carr. Frost & Carr sont repérés par Sam Phillips, le fondateur de Sun, qui les fait entrer en studio. Ils sont rejoints par le guitariste Big Jack Johnson. Le trio met au point, lors de deux séances mythiques, une musique directe, simple et diablement excitante. Constitué en majeure partie de pièces rapides et efficaces, le LP - édité par le label nouvellement crée Phillips International - figure parmi les meilleures réussites du juke-joint blues. Frost, Johnson & Carr gravent plusieurs superbes morceaux bruts et stimulants : "Everything's alright", "Lucky to be living", "Jelly roll king", "Gonna make you mine", "Jack's jump", "Now what you gonna do".

Son of Theodore and Dorthula Frost, Frank was born in Arkansas. In the 40's, the family moved to St. Louis. Multi-instrumentalist, he began with the organ in church then the piano, guitar and harmonica which finally remained his preferential means of expression. In 1954 - he's 18 years old - Frank sporadically tours with Robert Nighthawk and his son Sam Carr. The famous "Sonny Boy" Williamson also takes him under his wing for some time : Frank will be his guitarist between 1956 and 1959. Leaving Williamson, Frank finds again his friend Sam Carr. Frost & Carr are spotted by Sam Phillips, founder of Sun, who brings them into the studio. They are joined by guitarist Big Jack Johnson. The trio is developing, through two legendary sessions, a direct, simple and devilishly exciting music. Consisting mostly of fast and efficient pieces, the LP - issued by the newly created label Phillips International - ranks among the best achievements of juke joint blues. Frost, Johnson & Carr cut several superb rough and challenging tracks : "Everything's alright", "Lucky to be living", "Jelly roll king", "Gonna make you mine", "Jack's jump", "Now what you gonna do".

FRANK FROST

Jewel

RIDE WITH YOUR DADDY TONIGHT

Charly

JELLY ROLL BLUES

Paula

HARPIN' ON IT

West Side

THE VERY BEST OF FRANK FROST

Fuel 2000

March 1966

Sous le nom de The Nighthawks, Frank Frost et son ami Sam Carr accompagnent Robert Nighthawk - quand il tourne dans le Delta - entre 1962 et 1967. En parrallèle, Frank et son acolyte gravent plusieurs faces pour Jewel à Nashville sous la supervision de Scotty Moore (guitariste d'Elvis Presley). Ils reproduisent leur juke-joint blues frais et direct assez proche de ce qu'ils ont fait chez Sun (peut-être un peu moins dense). Le groupe est constitué d'Oscar Williams (harmonica), Chip Young (basse) et Sam Carr (batterie). Frank s'occupant du chant, de la guitare et un peu d'harmonica. Les séances accouchent de plusieurs réussites incontestables : "My back scratcher" (repris à Slim Harpo, une des influences majeures de Frank Frost), "Harp and soul", "Five long years", "Janie on my mind", "Never leave me at home", "Pretty baby".

Under The Nighthawks name, Frank Frost and his friend Sam Carr accompany Robert Nighthawk - when he tours in the Delta - between 1962 and 1967. In the meantime, Frank and his sidekick record several sides for Jewel in Nashville under the supervision of Scotty Moore (Elvis Presley's guitarist). They reproduce their fresh and direct juke joint-blues pretty close to what they did at Sun (maybe a little less dense). The group consists of Oscar Williams (harmonica), Chip Young (bass) and Sam Carr (drums). Frank takes singing duties, guitar and a little harmonica. Sessions gave several indisputable achievements : "My back scratcher" (taken to Slim Harpo, one of the major influences of Frank Frost), "Harp and soul", "Five long years", "Janie on my mind", "Never leave me at home", "Pretty baby".

ROCKIN' THE JUKE-JOINT DOWN

Earwig

November 1978

Redécouvert en 1975 par Michael Frank, Frank Frost trouve l'opportunité de graver un nouvel album un peu plus tard pour Earwig (un label que Michael Frank vient de créer) avec ses compères (sous le nom de Jelly Roll Kings). On retrouve donc le trio original constitué de Frank Frost (voix, harmonica, orgue, piano), Big Jack Johnson (voix, guitare) et Sam Carr (batterie). Ils délivrent la même musique percutante constamment excitante qui est leur marque de fabrique : "Road of love", "Mighty long time", "Honeydrippin' boogie", "Cleo's back", "Have mercy baby", "Burnt biscuits". Du blues brut et sans fioriture qui donne l'envie irrépressible de danser.

Rediscovered in 1975 by Michael Frank, Frank Frost finds the opportunity to cut a new album later for Earwig (a label that Michael Frank has just created) with his friends (as the Jelly Roll Kings). We thus find the original trio of Frank Frost (voice, harmonica, organ, piano), Big Jack Johnson (vocals, guitar) and Sam Carr (drums). They deliver the same consistently exciting forceful music that is their trademark "Road of love", "Mighty long time", "Honeydrippin' boogie", "Cleo's back", "Have mercy baby", "Burnt cookies". Raw blues that gives the irrepressible desire to dance.

CROSSROADS

Warner Bros

1985

Bande originale du film "Crossroads" réalisé par Walter Hill où Frank Frost fait une apparition convaincante. On l'entend sur deux morceaux notables "Cotton needs pickin'" et "Willie Brown blues" accompagné de Ry Cooder.

Original soundtrack of the "Crossroads" movie directed by Walter Hill in which Frank Frost made a convincing appearance. You hear him on two notable tracks "Cotton needs pickin'" and "Willie Brown blues" accompanied by Ry Cooder.

MIDNIGHT PROWLER

Earwig

June 1986 - February 1988

Deux sessions distinctes composent cet album : une avec Big Jack Johnson (basse) et les frères Ernest & Walter Roy (guitare et batterie) et l'autre avec ses anciens collègues des Jelly Roll Kings (Big Jack Johnson et Sam Carr). Comme d'habitude, Frank propose une tranche de blues terrien authentique mais pas toujours originale au regard de ses disques précédents. Toutefois, ce "Midnight prowler" reste un album tout à fait plaisant qui s'écoute sans ennui.

Two separate sessions on this album : one with Big Jack Johnson (bass) and brothers Ernest & Walter Roy (guitar and drums) and the other with his former Jelly Roll Kings colleagues (Big Jack Johnson and Sam Carr). As usual, Frank offers a slice of authentic earthy blues but not always original regarding his previous albums. However, this "Midnight prowler" remains a quite pleasant album to be listened without boredom.

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CLARKSDALE, MISSISSIPPI, COAHOMA THE BLUES : AN ANTHOLOGY OF BLUES FROM CLARKSDALE, COAHOMA COUNTY AND THE NORTH MISSISSIPPI DELTA

Rooster (only on cassette)

1990

DEEP BLUES

Atlantic

October 1991

Il s'agit de la bande-son du film documentaire réalisé par Robert Mugge, produit par Dave Stewart et écrit par Robert Palmer. Frank y donne une intéressante version de "Midnight prowler".

This is the soundtrack of the documentary film directed by Robert Mugge, produced by Dave Stewart and written by Robert Palmer. Frank gives here an interesting version of "Midnight prowler".

DEEP BLUES

Appaloosa

Evidence

December 1991

Supervisé par le guitariste-producteur Fred James, ce disque est enregistré à Nashville. Entouré d'une petite formation électrique (Fred James, Bob Kommersmith, Waldo Latowsky), Frank reprend plusieurs de ses anciens morceaux avec un certain savoir-faire. Au final, l'ensemble se révèle assez plaisant même si tout cela manque parfois de flamme et d'originalité.

Supervised by guitarist-producer Fred James, this disc is recorded in Nashville. Surrounded by a small electric band (Fred James, Bob Kommersmith, Waldo Latowsky), Frank covers many of his old songs with a certain expertise. In the end, the whole album is quite pleasant even if it sometimes lacks flame and originality.

THE APPALOOSA ALL-STARS

Appaloosa

December 1991

On trouve dans cette anthologie une prise alternative de "My baby" issue des sessions de l'album "Deep blues".

We find in this anthology an alternative take of "My baby" from the "Deep blues" album sessions.

THE LAST OF THE JELLY ROLL KINGS

SPV

1993 / 1998

Sur les 15 morceaux du CD, il y a 5 pistes prises lors du King Biscuit Blues Festival en 1993. Le reste des morceaux provient d'une séance de 1998 supervisée par Fred James. Le juke-joint blues rauque et brut des Jelly Roll Kings reste toujours efficace ("Don't do that", "Done with you", "Come here baby"). Les faces live me semblent un peu moins consistantes.

Of the 15 songs on the CD, there are 5 tracks taken at the King Biscuit Blues Festival in 1993. The remaining sides come from a 1998 session supervised by Fred James. The raw and raucous juke joint blues of the Jelly Roll Kings remains effective ("Don't do that", "Done with you", "Come here baby"). Live sides seem a little less consistent.

KEEP YOURSELF TOGETHER

Evidence

December 1993

Avec son équipe habituelle (Fred James, Bob Kommersmith et son fidèle ami Sam Carr), Frank livre ici un album relativement impersonnel. Peu d'originalité, peu de flamme, un ensemble assez répétitif transparaissent au travers de ces faces.

With his usual team (Fred James, Bob Kommersmith and his faithful friend Sam Carr), Frank delivers here a relatively impersonal album. Little originality, no flame, a repetitive whole are reflected through these tracks.

OFF YONDER WALL

Fat Possum

1997

Bien que le livret indique Frank Frost à l'harmonica, il n'en joue pas, se concentrant uniquement sur les claviers. Comme dans "Rockin' the juke-joint down", les Jelly Roll Kings jouent un concentré de down-home blues : une guitare incisive parfaitement soutenue par orgues et claviers swinguants et une batterie souple et dynamique. "Frank Frost blues", "That's alright mama", "Have mercy baby" sont particulièrement puissants. Ces sessions furent produites par Robert Palmer en 1997 et publiées par Fat Possum.

Although the booklet indicates Frank Frost on harmonica, he does not play this instrument focusing only on keyboards. As in "Rockin' the juke joint-down", The Jelly Roll Kings play a concentrate of down-home blues : an aggressive guitar perfectly supported by swinging organs and keyboards and a dynamic and flexible drums. "Frank Frost blues", "That's alright mama", "Have mercy baby" are particularly powerful. These sessions were produced by Robert Palmer in 1997 and issued by Fat Possum.

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MUCHO MOJO

Capricorn

1997

THE JELLY ROLL KINGS

HMG

1998

Enregistré au Sonny Boy Williamson Memorial Music Hall d'Helena (Arkansas), le disque montre que Frank se débrouille encore convenablement à l'harmonica mais semble plus juste au chant. Sam assure correctement le rythme. Mais, le producteur Fred James a ajouté guitare et basse en overdubs. Résultat intéressant sans plus.

Recorded at Sonny Boy Williamson Memorial Music Hall of Helena (Arkansas), the album shows that Frank is doing harmonica properly yet but barely sings. Sam assures proper rhythm. But the producer Fred James added overdubbed guitar and bass. Interesting result no more.

LIVE IN LUCERNE

R.O.A.D.

1998

C'est le témoignage de sa performance au festival de blues de Lucerne en Suisse. Une prestation assez correcte mais parfois molle. Frank semble un peu fatigué par moments.

This is the testimony of his performance at the Lucerne Blues Festival in Switzerland. Quite properly delivered but sometimes flabby. Frank seems a little tired at times.

RIBS ARE READY

Big Boss

1999