Willie Richard

b. November 10th, 1936 in Jackson (Mississippi)

d. February 13th, 1989 in Chicago (Illinois)

ORIGINAL WESTSIDE CHICAGO BLUES GUITAR

JSP

1959 / 1963 / 1969 / April 1976 / 1977 - 1984

ORIGINAL WESTSIDE CHICAGO BLUES GUITAR

JSP

P-Vine

1963 / 1969 / April 1976

De son vrai nom Willie Richard, il tient son surnom de son père (celui-ci était déjà surnommé Linkchain). Hip passe son adolescence à Louise (Mississippi) en plein Delta du Mississippi ou il ramasse le coton. Devenu guitariste, il fréquente les clubs et les juke-joints régionaux avant de rejoindre Chicago en 1954. Avec son frère Jug (Jesse James Richard) et Tyrone Davis, il forme les Chicago Twisters. Le groupe devient une des attractions régulières du Silver Dollar Lounge en 1959. Dans les années 60, il a l'opportunité d'enregistrer succintement une poignée de simples (pour de minuscules labels comme Lola ou Sanns). Ce LP publié par JSP reprend son premier simple de 1963, un simple de 1969 (pour Sanns) ainsi qu'une séance d'avril 1976 qui constitue une grosse moitié de l'album (une partie des titres étaient parus chez Blues King, le label de "Twist" Turner). Malgré une qualité sonore parfois en dessous de la moyenne, ce disque reste particulièrement intéressant dans ce qu'il montre de l'évolution musicale d'Hip Lankchan. Compositeur inspiré, guitariste sautillant et incisif, il s'affirme aussi comme un bon chanteur. Ses compositions sont d'ailleurs notables : "Millionaire blues", "You must be shampoo" et "Confusion blues".

His real name is Willie Richard, he took his nickname from his father (who was already nicknamed Linkchain). Hip spent his adolescence in Louise (Mississippi) in Mississippi Delta where he picked cotton. Become a guitarist, he frequented regional clubs and juke joints before joining Chicago in 1954. With his brother Jug (Jesse James Richard) and Tyrone Davis, he formed the Chicago Twisters. The group became one of the regular mainstays of the Silver Dollar Lounge in 1959. In the 60's, he had the opportunity to record briefly a handful of singles (for tiny labels like Lola or Sanns). This LP released by JSP picks up his 1963 first single, a 1969 single (for Sanns) and an april 1976 session which constitutes a big half of the album (some of the titles were published by Blues King, the label of "Twist" Turner). Despite sound quality sometimes below than average, this record remains particularly interesting in that it shows the musical evolution of Hip Lankchan. Inspired composer, incisive and jerky guitarist, he also emerging as a good singer. His compositions are really noteworthy : "Millionaire blues", "You must be shampoo" and "Confusion blues".

I AM ON MY WAY

MCM

Storyville

November 1976

Il s'agit d'une des captations scéniques réalisées par la française Marcelle Morgantini au club Ma Bea's sur West Madison Street à Chicago. Hip y livre un set de pur Chicago blues, dynamique et sans fioritures. La prise de son est assez brute mais retranscrit parfaitement l'enthousiasme des musiciens. Hip partage les parties de guitare avec Jimmy Miller. On remarque aussi la section rythmique assez véloce composée d'Ernest Gatewood (basse) et de Tyrone Centuray (batterie).

This is public recording made by the french Marcelle Morgantini at Ma Bea's Club on West Madison Street in Chicago. Hip delivers a vibrant and unadorned set of pure Chicago blues. The sound is pretty raw but transcribed perfectly the enthusiasm of musicians. Hip sharing guitar parts with Jimmy Miller. Note also the robust rhythm section composed of Ernest Gatewood (bass) and Tyrone Centuray (drums).

CHICAGO BLUES NIGHTS vol.1

MCM

Storyville

November 1976

Dans cette anthologie, Marcelle Morgantini a rassemble tous les morceaux qu'elle n'avait pu faire figurer sur les albums des différents artistes. Ainsi, on trouve ici cinq morceaux d'Hip Linkchain gravés le même jour que dans "I am on my way". Des ajouts plutôt sympathiques (notamment une nouvelle version de son "Millionaire blues") qui valent assurément l'écoute.

In this anthology, Marcelle Morgantini gathered all the pieces that could not be included on various artists albums. Thus, there is here five tracks of Hip Linkchain burned the same day as "I am on my way". Rather nice additions (including a new version of his "Millionaire blues") surely worth listening.

CHANGE MY BLUES

Teardrop

January 1981

Malgré une production pas toujours à la hauteur, son premier disque sur un label américain est rempli de compositions personnelles ou brille sa guitare vigoureuse : "Cold chills", "Shaggy hound", "Mad & evil", "That will never do". De plus, son groupe homogène et soudé l'accompagne efficacement. Il est composé de Pinetop Perkins (piano), Rich Kirch (guitare), "Right Hand" Frank Bandy (basse) et Fred Grady (batterie). L'édition originale compte huit titres mais deux morceaux ont été ajoutés dans la réédition (dont une belle reprise de "Night life").

Despite an uneven production, his first album on an american label is filled with personal compositions where his vigorous guitar shines : "Cold chills", "Shaggy hound", "Mad & evil", "That will never do". Moreover, his homogeneous backing band accompanying him effectively. It consists of Pinetop Perkins (piano), Rich Kirch (guitar), "Right Hand" Frank Bandy (bass) and Fred Grady (drums). The original edition is composed of eight titles but two sides were added in the reissue (including a beautiful cover of "Night life").

STICKSHIFT

Teardrop

October 1982

Jimmy Rogers et Hip Linkchain souhaitait faire un album de Blues acoustique qui sonne comme ce qu'ils entendaient dans les champs de coton du Mississippi. Les deux hommes se partagent équitablement le chant (5 titres chacun) et délivrent un programme solide et consistant. Hip propose notamment de jolies versions de "Going down slow" et de "Don't your peaches look mellow".

Jimmy Rogers and Hip Linkchain wanted to make an acoustic blues album that sounded like what they heard in the cotton fields of Mississippi. The two men shared the vocals equally (5 titles each) and deliver a solid and consistent program. Hip notably offers nice versions of "Going down slow" and "Don't your peaches look mellow".

JIMMY AND HIP : LIVE

Rumble

October 1982

Pris sur le vif sur la scène du Mabel's à Champaign (à mi-chemin de Chicago et de Saint Louis), le disque regroupe Jimmy Dawkins et Hip Linkchain. Mais, bien que l'écoute de cet album reste relativement plaisante, celui-ci ne brille pas franchement par son originalité. Un disque inégal : on apprécie la longue version de "Bloodstain on the walls" mais assez peu les chaotiques reprises de "Hideaway" et de "Little red rooster".

Caught live on stage at Mabel's in Champaign (halfway to Chicago and St. Louis), the LP gathers together Jimmy Dawkins and Hip Linkchain. But, while listening to this album is relatively pleasant, it does not really conspicuous by its originality. An uneven record : we appreciate the long version of "Bloodstain on the walls" but not the chaotic renditions of "Hideaway" and "Little red rooster".

AIRBUSTERS

Black Magic

Evidence

July 1984 - May 1987

Hip Linkchain bénéficie, enfin, d'une production à la hauteur sur ce disque grâce à l'apport de Dick Shurman. Cet opus est composé de deux séances principales en studio (en 1985 et en mai 1987) agrémentées d'un titre live datant de juillet 1984. Comme souvent avec ce bluesman, on peut pointer quelques compositions personnelles accrocheuses comme "House cat blues", "I had a dream", "On my way", "Take out your false teeth", "Airbusters" mais également une jolie reprise de "Gambler's blues". Malheureusement, cette magnifique réalisation sera sa dernière puisqu'il décède en février 1989 vaincu par un cancer à 52 ans. On se rend compte, avec un album comme celui-ci, la carrière qu'il aurait pu accomplir s'il avait vécu plus longtemps.

Finally, Hip Linkchain received a real good production signed by Dick Shurman. The album consists of two main studio sessions (in 1985 and may 1987) completed with a live song from july 1984. As often with this bluesman, we can point out some catchy original compositions like "House cat blues", "I had a dream", "On my way", "Take out your false teeth", "Airbusters" but also a nice cover of "Gambler's blues". Unfortunately, this magnificent achievement will be his last since died in february 1989 defeated by cancer at age 52. We realize, with an album like this, what he would have been able to achieve if he had lived longer.

CHICAGO'S BEST WEST & SOUTHSIDE BLUES SINGERS vol.2

Wolf

July 1988

Dans cette anthologie Wolf, on trouve les deux derniers morceaux gravés par Hip Linkchain : "Saddle my pony" et "Goin' away baby". Deux bons morceaux qui méritent l'écoute.

In this Wolf anthology, we find the last two tracks cut by Hip Linkchain "Saddle my pony" and "Goin' away baby". Two good songs that deserve listening.