b. March 21st, 1930 in Jackson (Mississippi)

d. April 24th, 1970 in Chicago (Illinois)

CHICAGO PIANO-OLOGY

Chess - MCA

KNIGHTS OF THE KEYBOARD

Chess - MCA

CHESS BLUES PIANO GREATS

Chess - MCA

October 1954 - July 1956

Il démarre le piano vers ses 7-8 ans grâce à son beau-père Frank Houston Spann (révérend et musicien). Otis est particulièrement influencé par Big Maceo. Après avoir joué dans la région de Jackson, il rejoint Chicago vers 1946-47. Otis joue seul ou s'associe parfois avec le guitariste Morris Pejoe. En 1952, il est embauché par Muddy Waters tout en collaborant épisodiquement avec Little Walter, Bo Diddley et "Sonny Boy" Williamson. Otis va rester dans l'orchestre de Muddy pendant 18 ans devenant progressivement l'un des plus grands pianistes de Chicago. Essentiellement sideman, il a pourtant l'occasion, en octobre 1954 et en juillet 1956, de graver ses premiers morceaux ("It must have been the devil", "Five spot", "I'm leaving you", "I'm in love with you baby"). Plusieurs anthologies ont repris cette première oeuvre.

He started piano at 7-8 years old through his stepfather Frank Houston Spann (minister and musician). Otis is particularly influenced by Big Maceo. After playing in the Jackson area, he joined Chicago in 1946-47. Otis played alone or was sometimes associated with guitarist Morris Pejoe. In 1952, he was hired by Muddy Waters while working occasionally with Little Walter, Bo Diddley and "Sonny Boy" Williamson. Otis will stay in Muddy's band for next 18 years gradually becoming one of the greatest pianists of Chicago. Essentially sideman, he has yet occasionally, in october 1954 and july 1956, to cut his first tracks ("It must have been the devil", "Five spot", "I'm leaving you", "I'm in love with you baby"). Several anthologies have taken up this first work.

IN CONCERT 1958

Krazy Kat

LOST & FOUND vol.2

Blues Legacy

COLLABORATION

Tomato

October 1958

Sur les conseils de son ami John Lewis, le jazzman anglais Chris Barber invite Muddy Waters et d'autres bluesmen à venir se produire en Grande-Bretagne. Barber organise pour ces artistes une petite tournée sur le sol anglais qui leur permettra de se faire connaitre en Europe. Ces bandes en public ont été captées au Free Trade Hall de Manchester en octobre 1958. Les bluesmen y sont accompagnés du jazz-band de Chris Barber. La qualité sonore s'avère assez moyenne mais la musique est de premier plan en particulier le piano d'Otis Spann (la guitare de Muddy Waters n'est pas toujours audible). Ces bandes ont souvent été créditées, à tort, au seul Muddy Waters. Elles ont indéniablement une importance historique forte puisqu'elles documentent les premières venues en Europe de bluesmen, une pratique qui se généralisera par la suite.

On the advice of his friend John Lewis, the british jazzman Chris Barber invites Muddy Waters and other bluesmen to come and perform in Britain. Barber organizes for these artists a small tour on England ground that will allow them to become known in Europe. These public tapes were captured at the Free Trade Hall in Manchester in october 1958. The bluesmen are accompanied by the Chris Barber's jazz-band. The sound quality is fairly average but the music is first-rate especially Otis Spann's piano (Muddy's guitar is not always audible). These tapes have often been wrongly credited solely to Muddy Waters. They definitely have a strong historical significance since they document the first bluesmen travels in Europe, a practice that will spread thereafter.

RAREST RECORDINGS

JSP

July 1960 / 1963 / October 1968 ?

CONVERSATION WITH THE BLUES

Decca

July 1960

Pendant l'été 1960, les chercheurs Robert "Mack" Mac Cormick, Chris Strachwitz et Paul Oliver firent un grand nombre d'enregistrements de terrain fondateurs. Otis Spann figure parmi les artistes qu'ils enregistrèrent. On entend ici deux pistes parlées et deux superbes blues : "Poor country boy" et "People calls me lucky".

During the summer of 1960, researchers Robert "Mack" Mac Cormick, Chris Strachwitz and Paul Oliver made a large number of founding field recordings. Otis Spann is one of the artists they recorded. Here we hear two spoken tracks and two superb blues : "Poor country boy" and "People calls me lucky".

OTIS SPANN IS THE BLUES

Candid

Barnaby

THE COMPLETE CANDID SESSIONS

Mosaic

August 1960

Quelques jours après la prestation historique de Muddy Waters & Otis Spann au festival de Newport, Otis trouve l'opportunité d'enregistrer son premier disque en studio. Sous la supervision de Nat Hentoff, il s'installe dans un studio de New York accompagné du seul guitariste Robert Lockwood Jr. Sa verve, son inspiration, sa créativité sont à leur zénith sur des morceaux comme "The hard way" ou le superbe "Otis in the dark". Le soutien rythmique et les interventions délicates de Robert Lockwood Jr sont du meilleur effet et leur entente est complète. Les deux hommes se partagent les parties chantées mais il s'agit bien d'un disque d'Otis Spann. Un disque réellement remarquable avec une atmosphère intimiste et pleine d'un feeling rarement atteint dans un disque de piano-blues. De nombreux morceaux sensationnels émaillent cet album : "Country boy", "Take a little walk with me", "Beat-up team", "My daily wish", "Great northern stomp". La trentaine de morceaux gravée lors de cette séance d'aout 1960 est pourvue d'une qualité sonore remarquable et est disséminée sur une poignée de disques. L'intégralité n'est disponible que dans le coffret "The complete Candid sessions" (en 3 CDs ou 5 LPs).

A few days after the historic performance of Muddy Waters & Otis Spann at the Newport Festival, Otis finds the opportunity to record his first studio album. Under the supervision of Nat Hentoff, he moved into a New York studio accompanied only by guitarist Robert Lockwood Jr. His eloquence, inspiration, creativity are at their zenith on tracks like "The hard way" or the beautiful "Otis in the dark". The rhythmic support and delicate interventions of Robert Lockwood Jr are excellent and their common feeling is complete. The two men share the vocal parts, but it is indeed an Otis Spann disc. A truly remarkable album with an intimate atmosphere and full of a feeling rarely achieved in a piano blues record. Many sensational tracks punctuate this album : "Country boy", "Take a little walk with me", "Beat-up team", "My daily wish", "Great northern stomp". The thirty tracks cut during this session of august 1960 possess an outstanding sound quality and is disseminated on a handful of discs. The entire session is available only in the box-set "The complete Candid sessions" (in 3 CDs or 5 LPs).

WALKING THE BLUES

Barnaby

Candid

THE COMPLETE CANDID SESSIONS

Mosaic

August 1960

Il s'agit d'un des recueils des morceaux enregistrés pour Candid en aout 1960 sous la supervision de Nat Hentoff. Otis est toujours associé au guitariste Robert Lockwood Jr avec le même superbe résultat que précédemment. Dans "Walking the blues", on trouve aussi quelques titres chantés par "Saint Louis" Jimmy Oden. Celui-ci, moins bon chanteur que Spann ou Lockwood, intervient sur quatre morceaux lors de cette séance qui, par conséquent, semblent un moins réussis. Néanmoins, on retrouve de nombreux excellents moments : "It must have been the devil", "Otis blues", "Half ain't been told", "This is the blues", "My home is in the Delta".

This is one of the discs compiling songs recorded for Candid in august 1960 under the supervision of Nat Hentoff. Otis is always associated with guitarist Robert Lockwood Jr with the same great result as before. In "Walking the blues", there are also some songs sung by "Saint Louis" Jimmy Oden. Oden, worse singer than Spann and Lockwood, performs on four tracks in this session which, therefore, seem less effective. However, there are many excellent moments : "It must have been the devil", "Otis blues", "Half ain't been told", "This is the blues", "My home is in the Delta".

OTIS RIDES AGAIN

Piccadilly

August 1960

Ce LP Piccadilly rassemble quelques bandes issues des séances organisées par Nat Hentoff en aout 1960. Otis y est accompagné de la guitare jazzy de Robert Lockwood Jr. Un très beau complément de "Otis Spann is the blues" ou "Walkin' the blues" dans lequel on peut trouver plusieurs pistes notables : "Baby child", "Woman leave me alone" et les instrumentaux "Otis rides again", "Don't give up the ship", "3 minute boogie".

This Piccadilly LP collects some tapes from august 1960 sessions organized by Nat Hentoff. Otis is accompanied by the jazzy guitar of Robert Lockwood Jr. A beautiful complement to "Otis Spann is the blues" or "Walkin' the blues" in which several notable tracks can be heard : "Baby child", "Woman leave me alone" and some instrumentals "Otis rides again", "Don't give up the ship", "3 minutes boogie".

TAKE ME BACK HOME

Black Magic

August 1960 / May 1964

Ce LP rassemble une poignée de titres rares et quelques inédits des fantastiques sessions Candid (août 1960) et Decca (mai 1964). Parmi ces inédits, on retrouve de belles versions de "I'd rather be the devil" et "Nobody knows". Ce disque constitue, à ce titre, un ajout notable aux chefs d'oeuvre "Otis Spann is the blues" et "The blues of Otis Spann".

This LP collects a handful of rarities and some unreleased tracks from the fantastic Candid (august 1960) and Decca (may 1964) sessions. Among unissued material, we find beautiful versions of "I'd rather be the devil" and "Nobody knows". This album is, as such, a notable addition to masterpieces "Otis Spann is the blues" and "The blues of Otis Spann".

AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '63

Fontana

October 1963

Avec la tournée de l'American Folk Blues Festival de 1963, Otis a l'occasion de faire son deuxième voyage en Europe après celui de 1958. C'est un superbe succès artistique qui lui permet, une fois encore, de briller hors du sol américain. Le recueil de la tournée édité par Fontana reprend "Had my fun", un superbe morceau ou Otis est accompagné d'un magnifique groupe composé de Willie Dixon, "Sonny Boy" Williamson, Matt "Guitar" Murphy, Bill Stepney.

With the American Folk Blues Festival 1963 tour, Otis has the opportunity to make his second trip to Europe after 1958. This is a great artistic success allowing him once again to shine out of american ground. The album of this tour, published by Fontana, contains "Had my fun", a beautiful song where Otis is accompanied by a beautiful band composed of Willie Dixon, "Sonny Boy" Williamson, Matt "Guitar" Murphy, Bill Stepney.

THE LOST BLUES TAPES vol.2

ACT

October 1963

Dans ce disque consacré aux inédits de l'American Folk Blues Festival, on trouve "Goin' down slow" ou Otis est associé à Willie Dixon et Matt "Guitar" Murphy.

In this disc dedicated to unreleased American Folk Blues Festival material, we can find "Goin' down slow" in which Otis is associated with Willie Dixon and Matt "Guitar" Murphy.

UNISSUED TRACKS - AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL 1963

Blue Eye blog (mp3)

October 1963

On peut trouver dans ce recueil, publié sur le blog de Gérard Herzhaft, un titre supplémentaire inédit d'Otis Spann : "Spann's blues".

Can be found in this collection, published on the Gérard Herzhaft's blog, a new additional title of Otis Spann : "Spann's blues".

PORTRAITS IN BLUES vol.3

Storyville

BLUES ROOTS vol.7

Storyville

BLUES ROOTS vol.9

Storyville

BLUES MASTERS vol. 10

Storyville

October 1963

En marge de l'American Folk Blues Festival, Otis Spann grave ce disque dans un studio de Copenhague (Danemark). Seul au piano (sauf un morceau avec Lonnie Johnson), il livre un superbe moment de blues au piano. Sa magnifique voix expressive étant son seul accompagnement. Quelques merveilleuses interprétations de "Love love love", "Must have been the devil", "Trouble in mind", "T.B. blues", "Spann's boogie". Un disque subtil et plein de feeling qui connaitra plusieurs éditions de la part de Storyville (un label danois dirigé par Karl-Emil Knudsen). Le CD "Blues masters vol.10" reprend l'intégralité de la séance.

Alongside the American Folk Blues Festival tour, Otis Spann cut this record in a Copenhagen (Denmark) studio. Alone at the piano (except a song with Lonnie Johnson), he delivers a wonderful moment of piano blues. His beautiful and expressive voice is his only accompaniment. Some wonderful renditions of "Love love love", "Must have been the devil", "Trouble in mind", "T.B. blues", "Spann's boogie". A subtle album, full of feeling, that will have several editions from Storyville (a Danish label run by Karl Emil Knudsen). The CD "Blues masters vol.10" compiles the entire session.

PIANO BLUES

Storyville

BLUES MASTERS vol. 10

Storyville

October 1963

Deux titres supplémentaires provenant de la même séance danoise d'abord publiés sur les anthologies "Piano blues" puis sur le CD "Blues masters vol.10" (le superbe "The skies are blue").

Two additional titles from the same Danish session first published in the anthologies "Piano blues" and then on the CD "Blues masters vol.10" (the beautiful "The skies are blue").

BEST OF THE BLUES

Storyville

BLUES MASTERS vol. 10

Storyville

October 1963

Autre morceau issu de la séance pour Storyville signé Otis Spann ("Boots and shoes") et repris dans le CD "Blues masters vol.10".

Another song from the Storyville session signed by Otis Spann ("Boots and shoes") and included in the CD "Blues masters Vol.10".

MUDDY WATERS RARE LIVE RECORDINGS vol.1 & 3

Python

1963

MUDDY WATERS RARE LIVE RECORDINGS vol.2

Python

October 1968

PIANO BLUES LEGENDS

JSP

1963 / October 1968

Ces titres rares furent enregistrés lors de la tournée européenne de l'American Folk Blues Festival de 1963 et lors d'une tournée européenne de 1968. Certains étaient déjà disponibles sur des LP Python/Black Bear rarissimes. Il faut absolument écouter les magnifiques "Why should I cry" et "I got a gal" dans lesquels Otis est au sommet de son art et de son inspiration. De plus, Otis est accompagné sur ces pistes par des bluesmen d'exception comme Willie Dixon, Matt Murphy ou le groupe de Muddy Waters (si ce n'est Muddy lui-même d'après la Blues Discography officielle).

These rare titles were recorded during the european tour of the 1963 American Folk Blues Festival and during a 1968 european tour. Some were already available on very rare Python / Black Bear LP. It is absolutely necessary to listen to magnificent "Why should I cry" and "I got a gal" in which Otis is at the top of his art and his inspiration. In addition, Otis is accompanied on these tracks by exceptional bluesmen like Willie Dixon, Matt Murphy or the Muddy Waters' band (if not Muddy himself according to official Blues Discography).

CAN'T KEEP FROM CRYING

Testament

1963 - 1964

THE BLUES OF OTIS SPANN

Decca

See For Miles

HALF AIN'T BEEN TOLD

Black Cat

May 1964

Lors de sa troisième venue en Europe dans le cadre de la tournée American Folk Blues & Gospel Caravan en avril 1964, Otis se voit offrir, à nouveau, la possibilité de graver un disque grâce au producteur anglais Mike Vernon. Celui-ci entoure Otis de Muddy Waters (surnommé "Brother" pour des raisons contractuelles) et de son superbe orchestre - Ransom Knowling et "Little" Willie Smith - dans un studio de Londres. Mais, il convie également Memphis Slim et quelques jeunes musiciens anglais comme Eric Clapton et Jimmy Page. Constamment sublime, bourré de feeling et d'émotion, il est difficile de sélectionner les morceaux les plus représentatifs tant ils sont tous d'un niveau remarquable. Selon les notes de pochette, cet album majeur fut gravé en l'espace de douze heures.

At his third travel to Europe as part of the American Folk Blues & Gospel Caravan tour in april 1964, Otis was offered, again, the possibility to cut a disc with the english producer Mike Vernon. He surrounds Otis with Muddy Waters (nicknamed "Brother" for contractual reasons) and his superb orchestra - Ransom Knowling and "Little" Willie Smith - in a London studio. But he also invites Memphis Slim and some young english musicians like Eric Clapton and Jimmy Page. Constantly terrific, full of feeling and emotion, it is difficult to select the most representative tracks as they are all at a remarkable level. According to the liner notes, this major album was recorded in twelve hours.

RAW BLUES

Ace of Clubs

May 1964

On retrouve dans cette anthologie quatre morceaux issus de la précédente session londonienne organisée par Mike Vernon. Parmi ces morceaux, signalons l'inédit "My home in the desert".

Included in this anthology four songs from the previous London session organized by Mike Vernon. Among these tracks, note the previously unreleased "My home in the desert".

CRACKED SPANNER HEAD

Deram

Decca

May 1964 / November 1968 (overdubs)

Il s'agit, en fait, du même album que "The blues of Otis Spann" mais avec l'ajout de nombreux overdubs (une guitare supplémentaire et des cuivres) en novembre 1968. Un choix assez discutable : le résultat n'est pas si mauvais mais la version originale est tellement meilleure. L'ajout de ces instruments et de ces arrangements alourdit l'orchestration et rélègue, parfois, le piano d'Otis Spann au second plan.

This is, in fact, the same album as "The blues of Otis Spann" but with the addition of many overdubs (additional guitar and horns) in november 1968. A rather questionable choice : the result is not so bad but the original version is so much better. The addition of these instruments and arrangements heavier orchestration relegate sometimes Otis Spann's piano in the background.

LIVE THE LIFE

Testament

May 1964 - 1968

Dans ce CD, édité tardivement par Testament, on trouve plusieurs morceaux qui s'étendent sur la période 1964-1968 : un concert de 1968 à Chicago avec Muddy Waters et peut-être Willie Dixon, une séance sans date avec le band de Muddy Waters (ou celui-ci chante la plupart du temps) puis quelques morceaux issus de diverses séances de 1964-1965. Dans cet ensemble hétérogène et inégal, on peut ressortir un bel hommage à Martin Luther King ("Tribute to Martin Luther King") ou les slow blues "Sarah Street", "Tin Pan Alley" et "What's on your worried mind" ou il est seul au piano.

In this CD, published tardily by Testament, there are several titles that span the 1964-1968 period : a 1968 Chicago concert with Muddy Waters and perhaps Willie Dixon, an undated session with the Muddy Waters band (in which he sings most of the time) and a few tracks from various 1964-65 sessions. In this heterogeneous and uneven set, we can highlight a tribute to Martin Luther King ("Tribute to Martin Luther King") or the slow blues "Sarah Street", "Tin Pan Alley" and "What's on your worried mind" in which he is alone at the piano.

THE BLUES NEVER DIE

Prestige

November 1964

Cette mythique séance chicagoane produite par Sam Charters pour le label Bluesville est classée dans les meilleures réussites d'Otis Spann. James Cotton, particulièrement brillant à l'harmonica, occupe une place prépondérante dans cet album : il a composé quatre morceaux et chante sur cinq morceaux. Mais, il y a aussi le très bon James "Pee Wee" Madison, Dirty Rivers (le surnom de Muddy Waters pour des raisons contractuelles) aux guitares, Milton Rector (basse) et S.P. Leary (batterie). De nombreux sommets : "The blues never die", "I got a feeling", "Feelin' good", "Dust my broom", "Must have been the devil", "Lightnin'". Un disque essentiel dans la discographie d'Otis Spann et dans n'importe quelle discothèque blues. Pochette magnifique.

This mythical chicagoan session produced by Sam Charters for Bluesville label is classified among the highest achievements of Otis Spann. James Cotton, especially brilliant on harmonica, figures prominently in this album : he wrote four songs and sang five songs. But there are also the very good James "Pee Wee" Madison, Dirty Rivers (the nickname of Muddy Waters for contractual reasons) on guitars, Milton Rector (bass) and S.P. Leary (drums). Many highlights : "The blues never die", "I got a feeling", "Feelin' good", "Dust my broom", "Must have been the devil", "Lightnin'". An essential album in the Otis Spann discography and in any blues CD collection. Beautiful cover art.

OTIS SPANN'S CHICAGO BLUES

Testament

NOBODY KNOWS MY TROUBLES

Polydor

1965 / November 1965 / June 1966

Le disque est partagé entre performances en solo et en leader d'un orchestre (avec notamment Johnny Shines et James Cotton). Celui-ci est probablement inférieur aux grands chefs d'oeuvre que sont "The blues of Otis Spann" et "The blues never die" mais il demeure, tout de même, un opus digne d'interêt. On y trouve quelques excellents moments : "Nobody knows my troubles", "Sarah Street", l'instrumental "Jack knife" (ou Otis joue de l'orgue) ou encore la reprise de "Vicksburg blues". La version CD ajoute un morceau de juin 1966 ("G.B. blues") avec Johnny Shines et Big Walter Horton (provenant, en fait, du disque "Johnny Shines & Big Walter Horton").

The disc is divided between solo performances and as a leader of an orchestra (including Johnny Shines and James Cotton). It is probably lower than famous masterpieces such as "The blues of Otis Spann" and "The blues never die" but it remains, nonetheless, an album worthy of interest. There are some excellent moments : "Nobody knows my troubles", "Sarah Street", the instrumental "Jack knife" (in which Otis plays organ) or the cover of "Vicksburg blues". The CD version adds a track of june 1966 ("G.B. blues") with Johnny Shines and Big Walter Horton (from the album "Johnny Shines & Big Walter Horton").

CHICAGO THE BLUES TODAY vol.1

Vanguard

December 1965

L'ambition de cette anthologie concoctée par Sam Charters était de dresser un panorama de la scène blues de Chicago. Otis Spann figure dans celle-ci accompagné du seul batteur S.P. Leary. Résultat somptueux : Otis est remarquable du début à la fin. Pour s'en convaincre, il suffit d'écouter en particulier "Marie", "Burning fire", "Sometimes I wonder", des titres indispensables dans sa discographie.

The aim of this anthology concocted by Sam Charters was to provide an overview of the Chicago blues scene. Otis Spann is in it alone with the drummer S.P. Leary. Sumptuous result : Otis is outstanding from beginning to end. To be convinced, just listen especially "Marie", "Burning fire", "Sometimes I wonder", some essential titles in his discography.

THE BLUES IS WHERE IT'S AT

Bluesway

BGO

HEART LOADED WITH TROUBLE

Bluesway

August 1966

Cette superbe séance fut organisée par le producteur Bob Thiele. Beaucoup d'amis et proches s'invitèrent dans le studio, ce qui donne cette impression d'enregistrement public. Une belle séance de Chicago blues à New York avec les participations de Muddy Waters, Sammy Lawhorn, Luther Johnson, Mac Arnold, Francis Clay, George "Harmonica" Smith. Les compositions de Spann figurent parmi les meilleurs moments du disque : "Nobody knows Chicago like I do", "Steel mill blues", "Down on Sarah Street", "Spann blues". Le disque "Heart loaded with trouble" est une compilation de ses meilleurs titres chez Bluesway.

This superb session was organized by the producer Bob Thiele. Many friends and relatives invited them into the studio, giving this recording an impression of live album. A beautiful Chicago blues session in New York with participations of Muddy Waters, Sammy Lawhorn, Luther Johnson, Mac Arnold, Francis Clay, George "Harmonica" Smith. The Spann compositions are among the best moments of the disc : "Nobody knows Chicago like I do", "Steel mill blues", "Down on Sarah Street", "Spann blues". The album "Heart loaded with trouble" is a compilation of Bluesway's best tracks.

THE BLUESMEN OF THE MUDDY WATERS CHICAGO BLUES BAND vol.1

Spivey

P-Vine

November 1966

Dans ce disque Spivey, on retrouve Otis Spann jouant l'orgue sur deux morceaux : "You done lost your good thing now" et "Ain't nobody's business what I do". La firme japonaise P-Vine a publié une rare version CD avec des titres supplémentaires (dont deux d'Otis).

In this Spivey album, we can find Otis Spann playing organ on two songs : "You done lost your good thing now" and "Ain't nobody's business what I do". The japanese label P-Vine issued a rare CD version with additional titles (two by Otis).

GOIN' WAY BACK

Just a Memory

October 1967

Séance informelle captée avec un simple magnétophone (ce qui explique une qualité sonore limitée) pendant une tournée au Canada par Michael Nerenberg dans la pension où logeaient Muddy et ses hommes. Otis Spann chante deux morceaux : l'excellent "Bad lovin' trouble" et "Nothin' bother me".

Informal session captured with a simple tape recorder (which explains the limited sound quality) during a tour in Canada by Michael Nerenberg in the rooming house where Muddy and his men were staying. Otis Spann sings on two tracks : the excellent "Bad lovin' trouble" and "Nothin' bother me".

THE BOTTOM OF THE BLUES

Bluesway

BGO

HEART LOADED WITH TROUBLE

Bluesway

November 1967

Pour ce second disque Bluesway, Otis est toujours accompagné du groupe de Muddy Waters. Pour autant, tous les musiciens ont changé sauf les guitaristes ! On retrouve donc "Mojo" Buford (harmonica), Little Sonny Wimberley (basse) et S.P. Leary (batterie). Ses quatre morceaux avec sa femme Lucille Spann, excellente chanteuse, sont les meilleurs en particulier l'excitant "Shimmy baby" et l'enlevé "I'm a fool". Un disque très consistant qui se hisse sans mal au niveau de son prédécesseur ("The blues is where it's at"). Le disque "Heart loaded with trouble" est une compilation de ses meilleurs titres chez Bluesway.

For this second Bluesway album, Otis is always accompanied by Muddy Waters' band. However, all the musicians have changed except guitarists ! We thus find "Mojo" Buford (harmonica), Little Sonny Wimberley (bass) and S.P. Leary (drums). His four tracks with his wife Lucille Spann, an excellent singer, are the best especially the exciting "Shimmy baby" and the lively "I'm a fool". A solid set that reaches the same level of his predecessor ("The blues is where it's at"). The album "Heart loaded with trouble" is a compilation of Bluesway's best tracks.

THE BLUESMEN OF THE MUDDY WATERS CHICAGO BLUES BAND vol.2

Spivey

1967 - 1968

Quatre morceaux gravés entre 1967 et 1968 : deux duos corrects avec Victoria Spivey ("Diving mama", "Mother and son"), un excellent duo ("Wonder why") avec Lucille Spann - sa seconde femme après Olga Marie - et un titre en leader ("She's my baby").

Four songs recorded between 1967 and 1968 : two interesting duets with Victoria Spivey ("Diving mama", "Mother and son"), an excellent duet ("Wonder why") with Lucille Spann - his second wife after Olga Marie - and one title as a leader ("She's my baby").

CRYIN' TIME

Vanguard

March 1968

Cette fois, Otis Spann se retrouve sous la bannière Vanguard avec le producteur Sam Charters. Il bénéficie d'un groupe solide et attentif derrière lui composé notamment de la paire de guitaristes Luther Johnson et Barry Melton (du groupe Country Joe & The Fish). L'inspiration et la variété sont bien présentes et aboutissent sur de vraies réussites : "Blues is a botheration", "Home to Mississippi", "Twisted snake", "Mule kicking in my stall". Pourtant, il est moins convaincant à l'orgue ("Cryin' time") et dans ses duos avec Lucille Spann laquelle force un peu trop sa voix.

This time, Otis Spann finds himself under the Vanguard banner with producer Sam Charters. He has a strong and attentive group behind him particularly composed by the pair of guitarists Luther Johnson and Barry Melton (Country Joe & The Fish). The inspiration and variety are present and lead to real achievements : "Blues is a botheration", "Home to Mississippi", "Twisted snake", "Mule kicking in my stall". Yet, he is less convincing on organ ("Cryin' time") and in his duets with Lucille Spann whom forcing too much his voice.

THE BEST OF THE VANGUARD YEARS

Vanguard

March 1968

Dans cette compilation sont regroupés tous les morceaux d'Otis pour la firme Vanguard. Si ceux provenant de "Chicago The Blues Today" sont indispensables, les autres ne sont pas toujours aussi étincelants. On retrouve l'intégralité de l'intéressant "Cryin' time" agrémenté de trois titres inédits issus des mêmes séances : l'instrumental jazzy "Blues jam", "He's got the whole world in his hands" et "My god".

In this compilation are gathered together all Otis' tracks for Vanguard. If those from "Chicago The Blues Today" are essential, others are not always as sparkling. We find the entire interesting "Cryin' time" with three added unreleased tracks from the same sessions : the jazzy instrumental "Blues jam", "He's got the whole world in his hands" and "My god".

RARE GEMS

Roots

RARE CHICAGO BLUES

Rounder

April 1968

On trouve ici un superbe blues "Hotel Lorraine" dans lequel Otis est seulement accompagné du batteur S.P. Leary.

We find here a superb blues "Hotel Lorraine" in which Otis is only accompanied by drummer S.P. Leary.

BLUES JAM AT CHESS vol.1 & 2

Blue Horizon

BLUES JAM IN CHICAGO vol.1 & 2

Blue Horizon

THE COMPLETE BLUE HORIZON SESSIONS

Blue Horizon

June 1968 / January 1969

Ces séances furent mises sur pied par Mike Vernon avec l'aide déterminante de Marshall Chess et Willie Dixon. Pendant celles-ci, Otis prend deux titres en leader : "Can't do me no good" et "Bloody murder". A l'époque, ces deux morceaux ne sont parus qu'en single. Deux autres morceaux ou il est accompagné par Fleetwood Mac - "Someday soon baby" et "Hungry country girl" - seront intégrés au LP "Blues jam at Chess". La totalité de ces superbes titres est reprise dans le double CD "The complete Blue Horizon". Mais, il faut signaler qu'on entend le piano d'Otis sur plusieurs autres morceaux en tant que sideman.

These sessions were set up by Mike Vernon with the decisive help of Marshall Chess and Willie Dixon. During these, Otis takes two titles as a leader : "Can't do me no good" and "Bloody murder". At the time, these two tracks are published only in single. Two other titles in which he is accompanied by Fleetwood Mac - "Someday soon baby" and "Hungry country girl" - will be included in "Blues jam at Chess" LP. All of those great titles is included in the double CD "The complete Blue Horizon". But it should be noted that we hear Otis' piano on several other tracks as a sideman.

THE BIGGEST THING SINCE COLOSSUS

Blue Horizon

THE COMPLETE BLUE HORIZON SESSIONS

Blue Horizon

January 1969

Dans la continuité des sessions précédentes, le producteur Mike Vernon propose à Otis Spann de graver un album complet avec le groupe Fleetwood Mac (Peter Green, John Mac Vie, Danny Kirwan, Mick Fleetwood). Le résultat de cette collaboration s'avère, tout à fait, excellente. L'accompagnement du groupe anglais étant parfaitement complémentaire du piano d'Otis. La cohésion entre les musiciens semble totale et leurs inspirations souvent brillantes. Le double CD "The complete Blue Horizon sessions" reprend, bien entendu, l'intégralité de l'album, quelques singles (le puissant "Blues for hippies") et sa participation à "Blues jam at Chess" (voir ci-dessus).

In continuation of previous sessions, the producer Mike Vernon offers Otis Spann to cut a full album with Fleetwood Mac (Peter Green, John Mac Vie, Danny Kirwan, Mick Fleetwood). The result of this collaboration is quite excellent. The accompaniment of the english band being perfectly complementary to Otis piano playing. The cohesion between the musicians seems complete and their inspirations often brilliant. The double CD "The complete Blue Horizon sessions" compiles, of course, the entire album, some singles (the powerful "Blues for hippies") and his participation in "Blues jam at Chess" (see above).

THE EVERLASTING BLUES VS OTIS SPANN

Spivey

April 1969

Otis Spann prend ici quatre morceaux en leader mais accompagne aussi les autres invités du disque (Johnny Young et Luther Johnson). On apprécie l'ambiance spontanée et parfois même improvisée de ces séances organisées par Victoria Spivey et Len Kunstadt. De ses quatre morceaux en leader, les deux premiers sont de remarquables blues ("I'm a bad boy" et "You're gonna miss me when I'm gone"). Toutefois, les deux autres pistes sont plus confuses (un duo humoristique avec Luther Johnson et un duo avec Victoria Spivey).

Otis Spann takes four tracks as a leader here, but also accompanies the other guests of the album (Johnny Young and Luther Johnson). We appreciate the spontaneous and sometimes improvised atmosphere of these sessions organized by Victoria Spivey and Len Kunstadt. From his four tunes as a leader, the first two are remarkable blues ("I'm a bad boy" and "You're gonna miss me when I'm gone"). However, the other two tracks are more confusing (a humorous duet with Luther Johnson and a duet with Victoria Spivey).

SPIVEY'S BLUES SHOWCASE

Spivey

April 1969

Un beau blues d'Otis Spann dans cette anthologie en duo avec Victoria Spivey ("If I could hear my mother").

A beautiful blues by Otis Spann in this anthology in duet with Victoria Spivey ("If I could hear my mother").

UP IN THE QUEEN'S PAD

Spivey

April 1969

SWEET GIANT OF THE BLUES

Bluestime

Ace

August 1969

Chez Bluestime (une marque de Flying Dutchman), Otis retrouve le producteur Bob Thiele. Gravé en quelques heures en Californie, il s'agit d'un disque intéressant avec des choix artistiques aujourd'hui un peu datés (une guitare saturée et lancinante). La section rythmique (Max Bennett, Paul Humphrey) très présente donne une coloration jazz-funk. Quelques longueurs ("Sellin' my thing", "Bird in a cage") et des moments plus convaincants. On conseillera surtout ce disque aux amateurs confirmés d'Otis Spann.

At Bluestime (a Flying Dutchman imprint), Otis finds again the producer Bob Thiele. Cut in a few hours in California, it is an interesting album with artistic choices now somewhat dated (saturated and throbbing guitar). The rhythm section (Max Bennett, Paul Humphrey), very present, gives a jazz-funk coloring. Some tedious passages ("Sellin' my thing", "Bird in a cage") and more convincing moments. We especially advise this disc to confirmed fans of Otis Spann.

SUPER BLACK BLUES

Bluestime

Ace

October 1969

De nouveau sous l'égide de Bob Thiele et de son label Bluestime, ce disque propose l'association de T-Bone Walker, Big Joe Turner et d'Otis Spann. Il est constitué de quatre longs morceaux qui s'apparentent à des jam-sessions en totale liberté. Un album mineur tantôt sympathique, tantôt somnolent.

Again under the leadership of Bob Thiele and his Bluestime label, this album offers the association of T-Bone Walker, Big Joe Turner and Otis Spann. It consists of four long titles that are similar to free jam sessions. A minor album sometimes nice, sometimes sleepy.

BLUES PIANO ORGY

Delmark

December 1969

LAST CALL

Mr Cat

April 1970

Enregistrées sur une scène de Boston quelques jours avant sa mort d'un cancer du foie, ces bandes, qu'on croyait perdues, furent finalement retrouvées en 1999 et publiées en CD l'année suivante. Otis est au piano mais ne chante pas, trop affaibli par la maladie. C'est sa femme Lucille et Luther Johnson qui se partagent le chant. La qualité sonore est excellente et la prestation scénique tout à fait honorable. Un disque émouvant que l'on doit à Peter Malick (producteur de cette édition et guitariste durant l'enregistrement).

Recorded on stage in Boston a few days before his death from liver cancer, these tapes we thought lost were eventually found in 1999 and published in CD the following year. Otis is at the piano but does not sing, too weakened by his disease. His wife Lucille and Luther Johnson sharing the vocals. The sound quality is excellent and stage performance quite honorable. A moving album released thanks to Peter Malick (producer of this edition and guitarist during recording).

SOMEDAY

Silk City

?

Dans ce disque paru en 2012 sont recueillis plusieurs morceaux inédits du pianiste Otis Spann. Le contenu est globalement de grande qualité, présentant Otis à la tête d'un groupe ("Chicken shack", "Back bay shuffle") ou en solo ("Country boy", "Come back baby"). On note aussi que le titre "Someday" (deux versions dans ce disque) est en fait le standard "Worried life blues", une reprise de son mentor Big Maceo. Bonne qualité sonore dans l'ensemble. Un défaut cependant : le livret ne donne aucun détail sur les dates d'enregistrement et les musiciens de ces séances.

In this CD released in 2012 is collected several unreleased tracks of pianist Otis Spann. The content is generally first-rate with Otis as the leader of a group ("Chicken shack", "Back bay shuffle") or alone ("Country boy", "Come back baby"). We also note that the title "Someday" (two versions on this disc) is actually the standard "Worried life blues", a cover of his mentor Big Maceo. Good sound quality overall. However, a complete lack of details on recording dates and musicians of those sessions in the booklet.