James Edgar Spruill

b. June 9th, 1934 in Fayetteville (North Carolina)

d. February 3rd, 1996 in Washington (District of Columbia)

SCRATCHIN' : THE "WILD" JIMMY SPRUILL STORY

Great Voices of the Century

1956 - 1964

Né en Caroline du Nord dans une famille de métayers, il vit en Virginie puis à New York dès 1955. Remarquable guitariste, Jimmy joue dans de nombreuses sessions à New York, en particulier pour les labels de Danny & Bobby Robinson. Aussi à l'aise dans le Blues, le Rock & Roll, la Pop ou le Rhythm & Blues, on le retrouve derrière The Commandos ("Chicken scratch"), Horace Cooper ("The squeeze"), Charlie Lucas ("Walkin'"), Charles Walker ("Charles Walker slop", "Driving home"), B. Brown ("Hard working man"), Noble "Thin man" Watts ("Hard times"), Lee Roy Little ("Your evil thoughts"). Superbe guitariste capable de jouer dans tous les genres, il a aussi enregistré sous son propre nom des titres où brille encore plus son jeu de guitare virtuose : "Scratch and twist", "Slow draggin'", "Kansas City march", "Hard grind", "The rooster". Jimmy demeure actif dans les studios jusqu'à la fin des années 60. Dans les années 70 et 80, il semble être devenu un décorateur d'intérieur à New York. En 1993, il fait un retour remarqué en prenant part à la tournée Bobby Robinson Rhythm & Blues Revue en Europe (se produisant en particulier au Blues Estafette d'Utrecht).

Born in North Carolina into a family of sharecroppers, he lived in Virginia and then in New York from 1955. A remarkable guitarist, Jimmy played in numerous sessions in New York, in particular for Danny & Bobby Robinson labels. Equally at ease in Blues, Rock & Roll, Pop or Rhythm & Blues, we find him behind The Commandos ("Chicken scratch"), Horace Cooper ("The squeeze"), Charlie Lucas ("Walkin'"), Charles Walker ("Charles Walker slop", "Driving home"), B. Brown ("Hard working man"), Noble "Thin man" Watts ("Hard times"), Lee Roy Little ("Your evil thoughts"). Superb guitarist capable of playing in all genres, he has also recorded under his own name titles where his virtuoso guitar playing shines even more : "Scratch and twist", "Slow draggin'", "Kansas City march", "Hard grind", "The roaster". Jimmy remained active in the studios until the late 1960's. In the 1970's and 80's he seems to have become an interior decorator in New York. In 1993, he made a notable comeback in taking part in the Bobby Robinson Rhythm & Blues Revue in Europe (performing in particular at the Blues Estafette in Utrecht).